Tuesday, October 10, 2023

HIMMAH GURU: Mereka Berhak Tidak Bergembira Dengan Kehadiran Seseorang Murid


[Reading this entry at your own risk]

[Penafian: entri ini tidak ada kena mengena dengan yang masih hidup atau yang telah meninggal dunia] berdasarkan pengalaman, Setahunya semasa penulis belajar di sekolah sehingga di pengajian tinggi, hatta pengajian secara tidak rasmi dimana-mana sekalipun, dan penulislah cukup hormat dalam urusan menjaga tingkah laku dan adab dihadapan guru. Sungguhpun adab dalam menuntut ilmu generasi sekarang semakin memudarkan dan hilang. Walaupun maklum bahawa adab sentiasa diajar dipusat-pusat pengajian yang tidak rasmi, seperti sistem pengajian Pondok, Pasentran dan sebagainya, di sana amat memetingkan aspek menjaga adab-adab pengajian yang tinggi dan melahirkan para pelajar yang mulia berakhlak, lalu pelajarnya mendapat himmah daripada guru-guru mereka dengan baik. Sebaliknya, apabila konsep pendidikan di sesuatu intitusi pendidikan baharu yang dicemari dengan prinsip “Education is Bussines”, di sini bermulalah pelbagai drama yang meruntuhkan budaya adab dan akhlak dalam amalan dan tradisi menuntut ilmu.

Himmah (adab dan kefahaman) keperguruan diguriskan dengan kehendak majikan yang hanya menjaga prinsip customer first (mencari keredhaan dan keinginan si pelanggan). Aspek adab seperti disiplin dan ketegasan keperguruan terus pudar dan tidak berdaya lagi diasah bahkan ditinggalkan serta dibiarkan ia tergelam sebagai suatu sikap sejarah selamanya. Inilah satu mutiara bernilai serta himmah yang tidak diperdulikan lagi pada masa sekarang, kerana majikan suka mengujarkan bahawa: “cikgu, ingatlah bahawa zaman itu dah berlalu, cara itu dah tak boleh pakai pada masa sekarang..” Then now, what you wishing, you got. Kedunggulan terus datang bertubi-tubi, tatkala mereka mengambil metode pendidikan ala-ala milenial yang mengatakan: “student itu umpama kawan kita”. Lalu kebiadaban para murid generasi milenial ini mendonggak naik, kerana telah melayan guru seumpama melayan kawan-kawan mereka dan menerapkan penarafan yang sama darjat. Boleh menyampa guru mereka ala-ala gaya hidup di alam milenial mereka.

Benarlah pepatah mengingatkan bahawa ketarafan guru dan murid adalah tidak sama, darjat keperguruan adalah mulia. Guru berhak untuk tidak menyukai dan tidak bergembira dengan kehadiran seseorang murid dalam menuntut ilmu daripadanya. Tapi seorang murid adalah tidak berhak berbuat ke atas guru itu dengan demikian rupa. Kerana bermula hadis Nabi SAW mengujarkan yang bermaksud: “Hendaklah kamu menjadi orang alim yang mengajarkan ilmu, sekiranya tidak mampu, hendaklah kamu menjadi pendengar ilmu iaitu penuntut ilmu, sekiranya tidak mampu, hendaklah kamu menyukai mereka, sekiranya tidak mampu, janganlah kamu membenci mereka..” Fahamilah.

Pada suatu ketika, mereka memeningkan kepala dalam sesuatu “meeting”. Bagaimana tidak, kerana telah gusar dalam memikirkan jiwa murid milenial yang mudah memberontak, mereka telah membudayakan amalan ponteng kelas dan tidak datang sekolah, melakukan pelbagai masalah illegal issues. Murid milenial berperaan mudah koyak, lalu tidak suka dengan sekolah dan orang-orang di sana. Disebabkan aku ada disisi “meeting” itu, lalu aku menyindir “cikgu.. makbapak dia bayar yuran pernah missed tak? Kalau tak, perduli apa dia nak datang taknak.. asalkan gaji kita jalan..” Dulu, kalau aku mengambil jalan ketegasan, bahawa sikap kebiadaban seperti tidak menepati masa, gagal menyiapkan kerja sekolah, suka ponteng sekolah, itu dan ini etc adalah bakal dikenakan tindakan tegas dan denda, lalu bertalu wassap sampai dalam paparan screen hpku. Mereka kata: “cikgu.. mohon padam mesej itu” So, aku angkur dan padam sebabnya: “customer first, education make money”. Then yess. I totally agreed. There no money, and no job for you here.

Padahal pengurusan ala-ala barkoba ini adakah mereka pernah peduli serangan parents berspesies mental illness ni yang sentiasa menyerang guru selama ini? Mana taknya, pada jam 12 AM to 2 AM mesej tidak berpuas hati dengan guru tak tahu apa masalah hala tuju masih menganggu masa rehatnya. Mana taknya, mereka mesej ingin melepaskan geram dan tak penting bagi tanda seru ! kat guru, lalu tiada pula siapa dapat mengata pada mereka: “ibu-ibu bapa-bapa, tolong padam mesej tu, jaga akhlak dan adab dengan guru anak-anak tuan puan yang bersusah payah mendidik anak-anak kita” supaya mendapat berkat dan himmah.

Suatu hari bukti kedunggulan yang dilakukan para murid-murid. Teacher days disambut ala-ala Milenial katakan. Buat anugerah mengarut-ngarut tidak berfaedah. “Anugerah guru paling sporting”, “Anugerah guru paling famous”, “Anugerah guru paling tiktoker”, “Anugerah guru paling kelakar” sampailah segala-gala anugerah pada tahap pemikiran kekeraan dihutan disebut bagai. Inilah generasi Milenial katanya, tahap pemikiran kemonyetkan, takda hala tuju gaya bertamadun hanyalah yang tinggal sebuah cekerama bertemakan pemikiran tahap orang utan. Sedarlah bahawa segala tema anugerah kekeraan yang disebutkan itu, seperti “anugerah sporting” maksudnya “guru yang paling tidak ambil kisah terhadap kemalasan murid atau tindakannya bersifat undisciplined”, kalaulah seorang guru itu berjiwa tegas (melihat anak muridnya tidur masa belajar nascaya didendanya), maka takkan ada padanya anugerah paling sporting ala-ala faham kekanakan hingusan tadi.

Heyy..! Sedarlah awak tu mengajar anak orang berwang, anak orang berjawatan dan elit. “We pay you, dont talk, do your service!” Bukanlah suatu kenyataan yang pernah dipaparkan di sana secara jelas. Tapi contents “ketersiratan” atau “disebalik layar ucapan literal” telah lama wujud. Pada hari diskusi akademik misalnya, apabila sebahagian parent menyedari kegagalan anak mereka dalam sesuatu subjek, what they does? They come to meet their teacher. Yess! exactly is not problem, because we are ready welcomed them to do so. But.. something they did actually, they were feel not puas hati terhadap guru itu sebenarnya, (majority that i seen, not at alls) they try hard to find the teacher problems, and that will able them blash and attack he or she personally. This is real happened.

Mereka tidak percaya terhadap profession keperguruan pada hari ini, lalu pemikiran mereka yang dominan mengatakan bahawa: “ini mesti guru ni silap tanda kertas anak saya, anak saya tak salah, something else problems. So, ada mereka yang spesies merasa lebih berjawatan daripada warga pendidik datang mencari guru-guru yang mereka rasa yang patut disalahkan, lalu meminta kertas exam anaknya, dan mengarahkan supaya guru itu hanya duduk diam tanpa berbicara dihadapannya. Dia hendak jadi pro-examiner dan melihat kesilapan guru tersebut, kerna mereka merasa lebih berprofessoran daripadanya. Never make mistake. Then, mereka try to complain something according to their understanding, otherwise, it totally deviating from the textbook saying. Then the teacher try to say that, it is according to textbook and it exactly right according to ilmu usulfiqh..bla..bla.. Lantas mereka angkat tangan and say “i know, cikgu”. (Mind talks: what kind of you know? You are wrong way and you try make up an wrong conclusion now). So, the teacher decide not to talk, just see their showing the stupidity.

Berlagak dengan jawatan. Ada juga berlagak dengan kekayaan harta dan kemerasaan sebagai makhluk Tuhan yang elit. Tak boleh terima kesalahan remeh temeh guru terhadap anaknya. Walaupun guru mengetahui kesilapannya dan memohon kemaafan berkali-kali di atas hal tersebut, lalu telah memperbetulkannya. Tetapi mereka menonjolkan sikap gagal membudayakan sifat memaafkan dan menerima kesilapan tanpa menaruh rasa dendam. Namun, mereka rasa tetap berdegil dengan keangguhan dirinya yang melebihi guru itu. Ego yang mengatakan: akulah orang lebih vip dan kaya, aku boleh buat apa-apa yang aku suka. Ada juga yang mengalami masalah rumahtangga, lalu dibawa ke sekolah dan gurulah menjadi tempat mangsa melepaskan segala geramnya. Suka membuat andaian yang bukan-bukan terhadap guru serta menabur fitnah perkara yang tidak diujarkan guru, supaya dapat memburukkan prestasi guru atas dendam dan rasa tidak berpuas hati dengan masalah dirumahnya. So, honestly my advise here is: “Please leave outside yours jawatan and gelaran when come to school”. Tambahan lagi, budaya parents elit banyak wujudnya di institusi pengajian swasta, oleh sebab kemerasaan bahawa dialah orang kuat atau suaminya orang kuat ala-ala “lembaga pengurusan dalam pentabdiran di institusi tersebut. Jadi dia bebas menghina, memaki, dan membuat andaian baru (fitnah) terhadap para guru yang dia merasakan telah gagal mengajar anaknya. Lantas dia menanti peluang dan mencari ruang kesalahan guru sebagai modal attack dan membalas rasa dendamnya.

Maka aku berfatwa (maksud berfatwa di sini bukanlah aku mufti atau ulama) bahkan mengatakan aku memilih jalan untuk berijtihad bahawa aku akan melakukan sebegini dan mengguna pakainya. Iya aku berfatwa, dalam menghadapi spesies yang suka berlagak, angguh, ego, suka-suka menyalahkan guru tidak tentu hala ini, gagal bertassamuh. Tak usahlah belajar dan berjumpa dengan guru itu, pergilah cari guru lain. Berdasarkan prinsip “Furu’ menentukan sebagaimana pada usulnya”, iaitu ibubapa memuncakan anaknya-anaknya.  Then i decided, not to teach their child. “kalau aku dah tak suka, mestilah aku tidak gembira dengan kehadirannya sebagai muridku”. Sekiranya mereka termasuk dalam senarai kelasku, maka mengarahkan pihak terlibat supaya memindahkan pelajar tersebut ke kelas lain. Sekiranya dia masih kekal di hadapanku, maka aku tidak memperdulikannya. Ibarat kata fiqh “وجوده كعدمه” iaitu adanya dia umpama tiadanya.

Tindakan ini adalah bertepatan dengan hadis nabi SAW. Pada suatu ketika apabila seruan perang di jalan Allah SWT dikeluarkan, maka terdapat segelintir daripada orang Islam pada zaman baginda SAW gagal keluar berperang. Lalu apabila nabi SAW pulang dari medan perang, menghendaki setiap yang orang gagal itu mengemukakan alasan mereka. Lantas mereka telah memberikan pelbagai alasan, alasannya yang remeh-temeh seperti kambing mahu beranak, buah kurma sedang ranung masak dan sebagainya. Namun, terdapat sebahagian daripada mereka itu memberikan alasan palsu iaitu menipu nabi SAW. Baginda SAW melakukan hukuman memulau (boycott) terhadap mereka yang bercakap benar itu selama 40 hari. Tetapi baginda SAW tidak melakukan apa-apa terhadap sebahagian lagi orang yang mengemukakan alasan palsu dan menipu baginda SAW.

Di sini dapat difahami bahawa, baginda SAW tidak memperdulikan hukuman ke atas golongan yang telah menipu baginda SAW. Hakikatnya nabi SAW adalah mendapat wahyu daripada Allah SWT dan baginda SAW sudah tentu dapat mengetahui penipuan yang dilakukan oleh orang lain. Sebenarnya tindakan nabi SAW dengan tidak memperduli itu adalah laknat baginda SAW ke atas golongan yang menipu. Sekiranya laknat nabi SAW ke atas seseorang maknanya baginda SAW tidak mengaku mereka sebagai ummat baginda SAW dan tidak akan mendapat syafaat baginda SAW di Akhirat kelak.

Dalam banyak hal terhadap pengalaman perguruan yang aku lalui, murid-murid yang kelalaian menunjukkan tanpa adab belajar yang baik itu banyak. Padaku yang remeh-temeh seperti mereka tidur waktu mengajar, keluar kelas terlalu lama dan sebagainya. Aku tidak kisah hal yang remeh-temeh itu, walaupun ia sememangnya tidak patut ke atas seorang murid berbuat demikian. Tetapi, kebiadaban yang paling tidak menyelesakan adalah apabila mengajar mereka menyembang sesama sendiri. Apa yang aku lalui dalam pengajian dengan guru-guru, itulah juga yang aku ajarkan pada sekalian murid-murid yang aku hadapi. Guru kami, sekiranya terdapat pelajarnya tidur, sukar aku melihat mereka murka. Tapi, kalau terdapat pelajarnya yang menyembang, guru-guruku murka dan memarahi mereka secara tegas.

Paling dasyat yang aku temui kebiadaban murid-murid yang menipu dihadapan gurunya. Walaupun dia tahu bahawa gurunya mengetahui dia sedang berbohong dan menipu, masih juga dia mahu menegakkan benang yang basah itu, demi mengatakan dihadapan ibu bapa mereka bahawa mereka tidak salah, yang semestinya salah guru ini. Aku pernah hadapi perangai kebiadaban seperti ini, dan aku hanya mampu menghulurkan senyuman. Selepas itu, aku tak suka dan tidak gembira dengan kehadirannya di dalam mana-mana kelas aku lagi. Aku memilih untuk mengambil jalanan nabi SAW dalam memulau golongan ini, dan bukanlah sampai aku melaknatnya, aku tidak sesekali melaknatnya, cumanya “kalau aku dah tak suka, lalu tak mahu ketemunya lagi, pergilah berguru selain dariku, jangan menganggap bahawa aku gurumu di dunia dan akhirat”.

No comments:

Post a Comment