Coretan artikel ini ialah mengenai sesuatu
kekeliruan yang telah berlaku terhadap generasi remaja mengenai persepsi
indentiti aliran agama yang patut dianuti oleh mereka, disebabkan setengah dari
mereka telah berhadapan dengan polemik “confusing the religous culture of societism”. Sejarah sistem
pendidikan Malaysia melakarkan perubahan-perubahan yang drastik dalam hala-tuju
maklamat pendidikan negara. Pada abad ini, sistem pendidikan di Malaysia lebih
berpaksikan ke arah kemajuan dalam bidang industri yang dikatakan sebagai
istilah “industri empat point zero”, ia bagi melaksanakan dasar membangunkan
negara yang lebih berdaya saing dari aspek kepakaran teknologi. Apabila perubahan
pendidikan tadi berhala-tuju kepada sektor industri semata-mata, tindakan ini
secara mendatar telah memberi kesan kepada penerapan sistem pendidikan social-religious.
Pendidikan yang bercirikan sains stem serta kemahiran teknikal diberikan fokus
yang lebih utama. Justeru, impak ini memberi kesan terhadap pendidikan
sosiol-keruhanian agama dan fardhu ain yang dipaksa supaya diringkaskan serta majoritinya
telah dibuang dalam penerepan silibus pendidikan peringkat menengah.
Hakikatnya, graduan-graduan sekolah
menengah yang dikeluarkan sememangnya samar daripada sesuatu kefahaman yang jelas terhadap persepsi
agama, tambahan lagi yang mengalami kancah kesamaran dan fitnah dalam perbezaan yang rumit
untuk dimengertikan oleh mereka yang baru ingin menjejak kakinya ke arah institusi
pendidikan yang lebih tinggi. Kerana disana mereka akan berhadapan dengan
pelbagai karenah pandangan masyarakat serta susuk tubuh agamawan yang
memeningkan dalam menentukan keaslian agama yang perlu mereka dokongkan dan
amalkan seharian. Dengan itu, kes ini saya namakan ia sebagai “kekeliruan
indentiti dalam memahami fikrah agama”. Hal ini adalah besar berakibatkan daripada perubahan sistem
pendidikan negara terutamanya dalam bidang pendidikan agama telah diringkaskan dan dipendekkan dalam amalan pendidikan di dalam kelas sewaktu dibangku sekolah.
Sayugiya bahawa penulis ingin memilih
hanyalah satu topik sahaja, iaitu “Aqidah tauhid manakah yang perlu dipegangi? Adakah
aqidah tauhid tiga serangkai? Bagaimana pula dengan ajaran aqidah tauhid sifat
20? Yang mana satu betul dan yang mana satu menyeleweng?”. Demikian, penulis
tidak mempunyai ruang masa panjang untuk meneutralkan di antara dua perbezaan
disiplin ini. Keterangan di artikel ini diambil daripada buku tulisan penulis sendiri
yang berjudul “Sharh al-‘Aqīdah al-Islāmiah Fī Izālah al-Syubuhāt Hawl Masā’il
al-‘Aqā’id Wa al-‘īmān Lil Ahl al-Millah Wa Islām”. Dalam tarjemahan bahasanya ialah “Keterangan
mengenai aqidah Islam dalam merungkaikan kekeliruan terhadap kesamaran sekitar
masalah-masalah pokok aqidah dan iman bagi yang orang yang menganuti ajaran agama tauhid”. Perbincangan ini yang diceduk kembali pada bab ketiga yang
terdapat pada manuskrip buku ini. Pada judul bab yang ketiga ialah pada menyatakan beberapa
perkara syubhat dalam iktiqad mukallaf.
Pertama, sayugiyanya bahawa remaja alpha
telah meninggalkan pembelajaran ilmu fardhu ain iaitu ilmu yang hukumnya adalah
wajib dipelajari setiap individu yang mencukupi syaratnya. Sehingga menjadikan
hijab iaitu dinding daripada melihat yang wajib itu disebabkan oleh yang fardhu
kifayah samata-mata. Ilmu fardhu ain ialah menuntuti ilmu usuluddin iaitu bermula mengenai
Tuhan sehinggalah perkara-perkara syam’iyyat di akhirat. Ilmu fekah iaitu
menuntut kita supaya mengetahui cara-cara melaksanakan setiap ibadah yang
difardhukan ke atas diri, bermula daripada bab penyucian sehingga dengan
sekurang-kurangnya bab haji. Keempat iaitu ilmu mengenai masalah hati ialah ilmu
keruhanian ialah merujuk kepada ilmu tasawuf, bermula mengetahui yang
membatalkan pahala [bukan maksud yang membatalkan sah sesuatu ibadah] sehingga
menghilangkan perkara-perkara yang boleh membatalkan tersebut. Namun, adalah
teramat malangnya bagi generasi moden tidak pernah mengambil cakna di atas yang
demikian. Bahkan mereka ditipu mengejar supaya menghafaz al-Quran 30 juzu' itu
lagi utama, belajar bahasa Arab lagi utama, belajar tarannum lagi utama,
belajar tafsir quran dan hadith dan sanad hadith lagi utama [dengan ramalan
supaya dapat pahala di atas kerja dakwah mereka kelak]. Tapi sayangnya itu semuanya
adalah sekadar ramalan yang pastinya hujung pangkalnya adalah sia-sia belaka.
Kedua, pengasas rangkaian ajaran tauhid tiga
serangkai secara tidak rasmi adalah merujuk kepada nama Ibnu Bathah Hanbali
al-Mujassim iaitu daripada fahaman al-Mujassimah, di antara lainnya ialah Muhammad
al-Kiram, Muqatil bin Sulaiman. Namun secara rasminya setelah itu ialah yang
berlegar dimulut agamawan adalah Ibnu Taimiyyah. Ajaran ini terlalu ringkas dan
tidak ada sebarang dasar serta matlamat yang jelas daripada hasil
pembelajarannya. Kerana menurut kajian ahli akademia bahawa Ibnu Taimiyyah
menghidupkan ajaran tauhid ini adalah untuk menyerangkan beberapa golongan orang Islam pada zamannya
yang dikatakan melakukan perkara-perkara yang beliau lihat sebagai bida’ah [walaupun
majoriti ulama ahlu sunnah tidak bersetuju dengan pandangannya]. Maka rosaknya
niat matlamat untuk mentauhidkan Allah ke arah “mengkafirkan” golongan yang tidak
sealiranya dengan pemikirannya [rujuklah karyanya yang agung iaitu majmu
al-fatawa yang sungguh tragis membidas ahli qiblah sebagai ahli bida’ah yang
majoritinya adalah ulama sufi Ahlu Sunnah Wal Jamaah].
Ketiga, telah terdapat kekeliruan terhadap dasar pengistilahan pembahagian
di dalam ajaran tauhid itu sendiri. Satu contoh menurut mereka [pendokong tauhid
tiga serangkai] barangsiapa yang hanya bertauhid dengan tauhid aspek rububiyyah
sahaja, maka ia tidaklah lagi dikira Islam. Malah menghukumkan mereka itu
sebagai musyrik yang samanya dengan apa yang dilakukan oleh orang kafir yang
mutlaknya kekafirannya. Ini bercanggah dengan usul ahlu sunnah wal jamaah
[orang Islam yang menyakini bahawa Allah adalah pencipta dan memiliki alam ini setelah
padanya ikrar dengan syahadah walaupun mereka tidak melakukan solat disebabkan
malas maka tidak boleh dihukumkan kafir menurut ahlu sunnah wal jamaah]. Bahkan
pada pendokong ajaran tauhid tiga ini mengatakan tidak memberi kesan iman seseorang
muslim sekiranya mereka tidak bertauhid dengan aspek uluhiyyah. Maksudnya rububiyyah
memerlukan kepada uluhiyyah dan sering berta’aluk diantara kedua-duanya
tersebut. Justeru, dengan konsep inilah mereka menjadi modal untuk “membida’ahkan”
sebahagian besar perkara khilafiyyah dalam aliran ahlu sunnah wal jamaah.
Seterusnya terdapat kekeliruan pada
fahaman pengistilahan perkataan “Illah”. Pada pendokong ajaran tauhid ini,
mereka menyatakan bahawa illah itu dengan maksud disembah semata-mata. Justeru mereka
menjenamakan illah sebagai tauhid Uluhiyyah yang wajib dipegangi oleh orang
Islam, dengan kehendak tidak boleh menyembah selain Allah. Silapnya mereka
dalam menjenamakan Illah dengan limitasi hanya menyembah adalah bercanggah
dengan pengistilah di dalam al-Quran. Perkataan Illah di dalam al-Quran disebut
bukanlah semata-mata merujuk kepada Yang disembah sahaja. Sebagai contoh Allah berkata
“Law Kana Fihima ‘Alihatan Lafasadata” sekiranya terdapat dibumi dan langit itu
illah maka binasalah kedua-duanya iaitu langit dan bumi. Persoalannya, adakah
illah ini merujuk kepada yang disembah? Jawabnya adalah tidak. Kerana memang
telah terdapat di bumi benda yang disembah oleh manusia hari ini? Bahkan kenapa
tidak binasa langit dan bumi itu? Ini menunjukkan illah disini merujuk kepada
yang mentadbir bukan yang disembah. Kerana sememangnya sekiranya adalah dua
pentadbir maka nascaya rosaklah langit dan bumi [kerana boleh berlaku di antara
kedua-dua pentadbir itu tidak sehaluan dalam menentukan falak pergerakannya].
Seterusnya lagi, pembahagian tauhid kepada
asma’ dan sifat adalah dengan motif supaya mereka sebagai pendokong ajaran tauhid
tiga ini dapat menolak takwilan golongan ulama khalaf dalam masalah ayat-ayat
sifat yang mutasyabihat. Bahkan menuduh serta melebelkan ulama ahlu sunnah yang
berpegang dengan manhaj khalaf sebagai aliran mu’athillah [yang mengingkari
ayat-ayat sifat]. Justeru disini timbul perbahasan mengenai salaf dan khalaf
pada pemahaman ayat-ayat khabariyyah mengenai muhkamat dan mutasyabihat
[penulis telah menulis pelbagai contoh masalah ini di artikel sebelum ini
mungkin boleh dirujuk kembali]. Perbahasan fitnah pada aspek pembahagian yang
terakhir ini amat banyak komplikasi yang buruk telah timbul sehingga tidak
berdaya penulis menyenaraikan kesemuanya di dalam artikel ini [siapa yang
berminat boleh PM penulis mengenai buku yang disebutkan sebentar tadi]. Tetapi beberapa
perkara yang perlu dipandang di dalam pengistilah tauhid asma wa sifat ini
adalah seperti; masalah timbulnya manhaj zahiri atau literal dalam memahami nas,
mendakwa mereka adalah pengikut salaf soleh yang dipanggil salafi/salaifiyyun
yang sebenar, terjerumus ke dalam aqidah aliran Mujassimah [menanggotakan
Tuhan] Musyabbihah [menyamakan Tuhan] dengan makhlukNya. Sebab itulah penulis lebih mudah menggunakan istilah Pseudo-Salafi sebegai gelaran kehormat mereka.
Daripada komplikasi pembahagian terakhir
ini juga telah lahir masalah luar yang pelbagai. Ini seperti timbulnya geng
pendokong “flat earth” [penjuang bentuk bumi membujur], mendakwa Tuhan
bertempat tapi tak serupa dengan makhluk, menimbulkan hukum hakam fekah yang
pelik seperti mengharuskan DNA khinzir dalam pemakanan, dan terbitnya golongan
ekstremis dalam agama seperti ISIS yang berpanjikan sebagai nama Islamic State.
Ya, sewaktu mereka [pendokong ajaran tauhid ini] membuat mu’tamar disana
penulis ada bersama sebagai pemerhati, dan mereka sendiri selaku ahli akademia
mengakui bahawa terbitnya IS daripada golongan fahaman ini juga yang besar telah
mempengaruhi. Tambahan pula, jelas di dalam buku hitam IS tertera ajaran tauhid
tiga serangkai, mereka amat mendokong Syeikh mereka yang mereka memberikan
gelaran sebagai “Syeikh al-Islam” Ibnu Taimiyyah dan tokoh tajdid pemuja Ibnu
Taimiyyah ialah Muhammad bin Abdul Wahhab iaitu pengasas utama fahaman Wahhabi.
Anda lihatlah sendiri, apa yang telah diperjuangkan oleh IS? Di antaranya ialah
menghancurkan tempat-tempat bersejarah nabi-nabi, kerana mereka mendakwa bahawa
disitu [dengan melakukan ziarah iktibar] adalah perkara yang bida’ah. Kesemuanya
tindakan ini adalah kesan daripada asas-asas kefahaman tauhid tiga serangkai
tadi. Peringatan bahawa coretan ini adalah ringkas. Akhir sekali ikhlas daripada penulis "duhai kasih, aku sesekali tidak berdaya menarikmu daripada azabNya jikalau aqidahmu telah mu gadaikan". Intaha.
No comments:
Post a Comment