Saturday, March 9, 2019

AKU GURU, DIUTUSKAN SUPAYA MENGHIDUPKAN ILMU DI DADA-DADA KALIAN


Itulah topik yang sesuai untuk aku bahaskan kali ini. Supaya mereka mengerti apakah peranan guru yang sebenarnya. Allah Ta’ala yang telah mentaqdirkan seseorang itu pernah berjumpa dengan kita, kerana itu satu nikmat bagi kita. Samada nikmat itu dalam bentuk perkenalan, perkongsian dan menyimpanan kenangan bernilai. Guru sekarang ini telah menerima pelbagai cabaran, dalam menghadapi gelagak dan tingkah-laku anak murid generasi alpha ini. 

Aku teringat lagi kata-kata syeikhuna, dia kata; “Nak jadi guru tanggujawab dia adalah kena menyelesaikan masalah anak murid. Sekiranya tak dapat menyelesaikan masalah anak murid jangan jadi guru”. Masalah yang beliau kena selesaikan adalah masalah yang paling utama dalam hidup dia hadapi. Aku dapat meneka bahawa masalah utama manusia dalam kehidupan mereka adalah masalah mereka dengan Tuhannya. Sekiranya masalah mereka dengan Tuhan tidak dapat diselaikan, maka janganlah mencari untuk menyelesaikan masalah yang lain. Kerana apabila dia bermasalah dengan Tuhan, secara keseluruhannya masalah lain walaupun kecil tidak akan dapat diselesaikan sampai bila-bila.

Didunia ini, kita jumpa pelbagai jenis gaya dan style seseorang itu mengajar kita yakni kita memanggil mereka sebagai guru. Dalam hidup kita telah terdapat begitu ramai orang memberi tunjuk ajar kepada kita. Tidak kiranya ilmu apa-apapun hatta ilmu itu membawa kearah kejahatan sekalipun, dia juga dipanggil sebagai guru kita. Tetapi di dalam artikel kecil ini, aku ingin bahaskan tugasan orang yang mengajar ilmu fardhu ain sahaja. Yakni orang-orang telah hadir dalam kehidupan kita dan mereka mengajar kita tentang hal ehwal keagamaan iaitu Islam. Bagaimanakah beliau memberikan faham tentang agama itu kepada kita pada hari ini?

Aku tiada jawapannya, kerana kalian masing-masing yang menghadapinya dalam hidup kalian. Maka sepatutnya kalian sendirilah yang mengetahui soalnya. Kesan dari itu, daripada seseorang guru itulah, maka lahir sesuatu produktiviti generasi sekunder, yakni pihak kedua yang menerima. Maka merekalah yang akan meneruskan legasi yang diterima dahulu. Mungkin gaya seseorang guru itu akan terus hidup di dalam legasinya, dan mungkin juga ia akan mati ditengah jalan.

Baiklah, career aku adalah guru juga. Sepertimana kata syeikhuna tadi, maka disitulah bahawa aku mula tidak berminat untuk menjadi seorang guru. Walaupun seribu datang kata-kata daripada orang awam, bahawa berkatanya mereka semua; “Sesungguhnya menjadi seorang guru itu kerja mulia, banyak pahalanya, bahkan sentiasa mengalir walaupun dia telah tiada”. Kerana aku bukan peminat pahala, aku diajarkan oleh syeikhuna beribadat hanya kerana cinta akan Allah Ta’ala. Tertinggal sesuatu ibadat bukan kerana takut menjana dosa, bahkan kerana aku telah berhutang rindu dengan Allah Ta’ala.

Orang-orang awam yang ramai itu, mereka menilai seseorang guru yang berharga di atas sumbangan zahirnya. Dan mereka menghukum juga guru yang hebat itu berdasarkan kuantiti ilmunya. Bahkan mereka suka seseorang yang mengajar dengan cara mendapat sesuatu kefahaman secara singkat. Saya tertarik dengan contoh-contoh orang yang mengajar dengan gaya sesuatu penyampaian isi kemudian diikuti dengan dalil daripada Quran dan Hadis. Sebagai contoh, seseorang pengajar itu berkata; Tuhan menyuruh kita sentiasa berjihad di jalanNya berdasarkan dalil (يجاهدون في سبيل الله  ) bermaksud hendaklah kalian berjuang di jalan Allah. Dia lagi menyambung, “ingatlah bahawa ganjaran berjuang di jalan Allah itu mendapat pahala yang banyak berdasarkan firman Allah Ta’ala; (ولهم اجر كبيرا ) yang bermaksud iaitu bagi mereka ganjaran yang besar” bla..bla..blaa. Begitulah seterusnya, dan seterusnya. Mereka kata inilah dia ilmu bagi mereka. Namun, pada aku tidak. Kerana gaya mengajar ini mendungunkan pemikiran manusia.

Sukagiya aku mendatangkan kisah riwayat Imam Ghazali yakni Abdul Hamid Al-Ghazali. Di dalam sesuatu riwayat bahawa Imam Al-Ghazali dahulunya adalah seorang Qadi (Mufti) besar di Negeri Baghdad. Kemahiran beliau memang tiada tandingan lagi dalam perbahasan ilmu hukum-hakam syara’. Setiap masalah yang timbul, berkaitan dengan persoalan masalah hukum fekah, lantas dijawabnya tanpa teragak-agak. Namun, pada suatu ketika beliau telah ditanya oleh seorang wanita berkenaan hukum tentang haid. Tetapi jawapannya tiada dijumpai oleh beliau pada hari itu. Justeru, beliau meminta wanita itu supaya menunggu seketika sementara beliau mencari jawapannya. Di dalam fitrah beliau merungkai jawapan itu, pada suatu petang waktu mahu menunaikan solat asar dirumah ahli keluarganya. Ketika itu terdapat emaknya dan seorang lagi adik lelaki beliau. Seperti biasa beliaulah akan menjadi imam solat. Tatkala pada rakaat solat itu, tiba-tiba adik lelakinya melakukan mufaraqah (memisahkan) daripada saf solat itu, hal itu disaksi oleh emaknya. Lalu selepas solat emaknya bertanya; mengapakah engkau keluar daripada saf solat abangmu tadi? Lalu beliau menjawab bahawa beliau telah melihat dibadan abang (Al-Ghazali) darah yang banyak. Demikian beliau menyoal abangnya; apakah engkau fikirkan sewaktu sedang soalt tadi? Dan Al-Ghazali menjawab bahawa dia masih memikirkan jawapan wanita berkenaan masalah haid.

Melalui peristiwa itu, Imam Al-Ghazali merasa hairan serta ta’ajub dengan kebolehan adiknya yang dapat melihat perkara ghaibiyyah (yang tidak dikesan oleh pacaindera). Justeru, beliau menanyakan adiknya, apakah yang membolehkan beliau mendapat keistimewaan tersebut? Lalu berkata adiknya, bahawa engkau (Al-Ghazali) hanya mengetahui dan mahir ilmu zahir samata-mata. Bahkan kamu tidak menguasai ilmu kebatinan. Dari itu Imam Al-Ghazali memohon kepada adiknya, supaya menunjukkan kepada beliau guru yang boleh mengajarkan beliau tentang ilmu kebatinan itu. Demikian adiknya menunjukkan gurunya yang dibawa beliau ke Kota Ibu Negeri Baghdad. Setibanya, ia mendapat seorang tukang jahit kasut. Lalu tukang jahit kasut itu menyambutnya seumpama seorang tetamu yang dihormati (disebabkan semua masyarakat mengenali mufti Baghdad iaitu Imam Al-Ghazali). Lantas beliau bertanyakan si tukang kasut itu, bolehkah engkau mengajarkan aku ilmu? Lantas tukang kasut itu mengambil tempat duduk beliau dan terus membuat kerjanya iaitu mengambil satu kasut untuk dijahitnya. Lalu dia berkata; siapakah yang sedang menjahit kasut ini? Lalu jawab Imam Ghazali; engkaulah yang menjahitnya. Lalu dengan nada sedikit keras; engkau tidak nampak hakikatnya! Maka sejak daripada itulah Imam Ghazali menuntut ilmu kebatinan dengan si tukang kasut itu. Daripada peristiwa itulah, tertulisnya satu karya Imam Ghazali yang masyhur iaitu kitab Ihya’ Ulumuddin (menghidupkan kembali ilmu agama).

Di dalam kajian aku, yang banyak mengkisarkan tentang isi kandungan karya-karya turath ulama alam Nusantara, kebanyakkan isi karya mereka tidak menukilkan dalil-dalil daripada nas (Quran dan Hadith). Maka dijawab oleh Tuan Guru Syeikh Ahmad Ridhauddin daripada Pondok Penanti Pulau Pinang di dalam sesuatu muzakarahnya; mengapakah para ulama ahlillah dahulu tidak menukilkan ayat-ayat Quran dalam karya mereka, jawabnya kerana orang yang menulis ayat-ayat Quran sahaja di dalam karya itu menunjukkan ia masih bodoh. Yakni ayat Quran tidak boleh difahami secara terus menafsirkan maksdunya. Ia memerlukan perbahasan falsafah ilmu yang jelas terlebih dahulu, kemudian barulah kita dapat mengerti kehendak ayat quran itu secara jelas dan boleh diamalkan. Maknanya orang yang menghafal Quran dan maksudnya tiada nilai ilmiah pun, masih ditahap orang jahil dan bodoh.

Aku cuba mencari sesuatu daripada analogi; begini diibaratnya seekor keldai yang memikul berpuluhan tan barangan yang diisi berjuta buku-buku dibelakangnya. Tetapi keldai itu tetap bodoh. Maka begitulah kita, hari ini kita dilekakan supaya menghafal 30 juzu Quran dan berjuta-juta hadith sohih melekat dikepala. Tetapi satu patah haram pun kita tak faham bagaimana nak lakukan. Contohnya, aku tanya kalian; bagaimana untuk beramal dengan dua ayat pertama daripada surah At-Tiin? Ayat itu kata (maksud yang kalian hafal dan tahu) “Dan demi pohon Tin, dan pohon zaitun. Dan inilah negeri aman mekar”. Cuba kalian faham dan amalkan seharian dalam hidup kalian? Bagaimana? Adakah Tuhan menyuruh kita menanam pohon tin dan zaitun dirumah? Adakah Tuhan suruh kita makan buah tin dan zaitun setiap kali makan? Persoalannya kenapa pohon tin dan zaitun? Kenyangkah kalau dimakan oleh orang Islam? Tidakkah boleh buah tembikai ke, durian ke lagi kenyang dan enak daripada buah tin? Apakah special sangat negara padang pasir? Boleh menanam pohon tin dan zaitun. Tetapi bagaimana pula orang Islam yang tiada menetap dipadang pasir, seperti dinegara salji, nak tanam pohon tin dan zaitun taknak subur? Habis tu bagaimana mereka mahu mengamalkannya? Sedangkan mereka tak dapat membuatnya dan beban ke atas mereka.

Itulah soalan demi persoalan yang harus kita jawab. Dan ketahuilah, ketika mana tiada boleh kita memberi jawapannya dan jauh sekali kita daripada mengamalkannya (kerana sebenarnya kita tiada faham), maka disitu sebenarnya ruh Quran itu telah mati di dada-dada kalian. Kalian hanya mengingati ayat itu, bahkan kalian sebenarnya jahil untuk mengaplikasi serta melakukannya seharian dalam nafas kehidupan kalian pada hari ini. Kalianlah yang mematikan ruhnya, kalian diumpamakan seekor keldai yang larat memikul berjuta-juta buku dan kitab dibelakang, bahkan kalian masih bodoh dan jauh daripada kebenaran isi kandungannya.

Itulah beza aku, aku menjadi guru membahaskan kefahaman falsafah yang jelas walaupun mereka sukar untuk difahami. Tetapi itulah ilmunya. Agar anak-anak muridku itu terlahir dengan penuh kualiti bukan di atas kuantiti semata-mata. Berapa ramai guru sekarang melahirkan anak-anak murid dari sudut kuantiti bahkan tiada satupun menunjukkan kualitinya dan lebih produktif dengan pemikiran yang kritikal dalam ilmu. Tetapi mereka itu jahilnya bertingkat-tingkat, lebih suka memilih jalan mudah, memahami secara zahir serta ringkas, kesannya mereka tiada ruh penghayatan terhadap ilmu.  Akhir sekali, kalian hayatilah ayat surah baqarah ini; ( ومن يؤت الحكمة فقد اوتي به خيرا كثيرا) Barangsiapa yang diberikan oleh Allah akan hikmahNya, Maka sesungguhnya dia telah mendapat kebaikkan yang banyak. Intaha.

No comments:

Post a Comment