Coretan artikel ini adalah mengenai perbincangan
sorotan berhubung dengan hukum mengahwini salah satu ataupun kedua-duanya daripada
pasangan yang pernah melakukan perbuatan zina. Penulis sedia maklum bahawa
topik perbahasan ini sememangnya telah dibincangkan secara meluas oleh tokoh
agamawan antarabangsa mahupun tempatan. Akan tetapi, yang menjadi satu titik
tolak bagi boleh membezakan artikel ini dengan yang lainnya adalah penulis
ingin membincangkan masalah ini menurut persepktif syariat kebatinan atau
keruhanian Islam, dan bukanlah menurut perspektif syariat fekah yang telah
dibincangkan ramai selama ini, serta telah banyak artikelnya yang dihasilkan
oleh asatizah kita. Penulis juga tidak menyukai perbuatan “tahsil al-hasil”
iaitu berusaha ke arah mencapai pada perkara yang sedia tercapai. Demikian penulis
menamakan fasal perenggan ini sebagai fasal intro. Dari itu juga, penulis berharap supaya artikel ini sebolehnya tidak digalakkan untuk ditenung dan dibaca oleh seseorang yang pernah melakukan perbuatan zina. Kerana mungkin itu boleh
menimbulkan rasa kecewa dan berduka-cita beliau dengan isi perbincangan dalam
artikel ini kelak.
Fasal pertama, sebelum meninjau secara lebih halus di
dalam perspektif syariat kebatinan ini, sayugiyanya penulis ingin meringkaskan sedikit
beberapa perbincangan oleh ahli fekah mengenai polemik ini. Ya, di antara dasar
dan prinsip umum di dalam hukum-hakam fekah ialah “Nahnu nahkum
bizowāhir walllahu yatawallā bissarā’ir” iaitu kami menghukum akan sesuatu
itu dengan berpandukan perkara yang jelas zahirnya dan sesungguhnya Allah lah
yang Maha menghukum yang tersiratnya. Bagi mengesahkan sesuatu akad perkahwinan
di dalam syariat fekah ianya perlu memenuhi aspek-aspek rukun dan kesempurnaan
syarat terhadap rukun tersebut. Sehingga ulama mazhab dalam fekah berkhilaf pendapat
mengenai taraf anak dalam kandungan [sekiranya berzina sehingga hamil] yang mempengaruhi aspek pensyariatan penentuan konsep iddah. Berpegang pada pandangan aliran Syafi’e bahawa iddah hanyalah terbit perbincangan daripada perkahwinan yang sahih sahaja [yakni tiada dikira iddah
kehamilan disebabkan oleh perbuatan zina]. Maka tidak ada urusan yang
membatalkan perkahwinan si penzina akibat daripada pengaruhi konsep iddah dan singkatan
masa bagi menutupi kehormatan ahli keluarganya. Lagi mereka berkhilaf bahawa
bagi mengesahkan akad perkahwinan dengan syarat bertaubat bagi penzina. Walau
apapun pembaca perlulah diingatkan kembali! Bahawa perbincangan di dalam konsep syariat
kebatinan ini, bukan bermaksud penulis cuba untuk menghukum perkahwinan dengan
pasangan berzina itu sah ataupun tidak menurut syara’ fekah. Bahkan tidak
menyentuh isu tersebut sama sekali. Justeru, tuntasnya di dalam fekah bahawa
berkahwin dengan bekas penzina samada lelaki atau perempuan yang telah bertaubat,
ia adalah tidak memberikan apa-apa kesan terhadap hukum pengesahan [sah/batal]
akad perkahwinan tersebut dikemudian hari. Di atas prinsip hadith “at-tā’ibū
min zanbi kaman lā zanban lah” iaitu si pentaubat seumpama tiada sebarang dosa
baginya.
Fasal kedua, sayugiyanya perenggan ini penulis ingin
menyatakan daripada perspektif syariat yang bertemakan keruhanian. Ya, penulis
ambil maklum juga bahawa majoriti pembaca tertanya-tanya “Apa benda pula syariat keruhanian/kebatinan ini? Apa yang membezakan ia dengan ilmu
fekah?”. Penulis ingin menyatakan bahawa, penulis tidak
mempunyai ruang di dalam artikel ini untuk membahaskan secara terperinci
mengenai asal-usul syariat keruhanian ini. Tetapi yang pastinya perbahasan
mengenai syariat ini terbit daripada orang yang lebih memahami ilmu usuluddin dan
ilmu tasawuf dengan tahqiq serta terperinci [dengan kefahaman yang halus dan jelas]. Justeru,
bermungkinan besar penulis maklum mengenai risiko pembaca untuk tidak berdaya dalam
memahami dengan baik terhadap perbincangan artikel ini kelak. Kerana asas utama
perbincangan ini syaratnya pembaca hendaklah memahami perbahasan sifat kalam
Allah di dalam ilmu usuluddin yang jitu. Disitulah bermula asas kepada
perbincangan ini nanti. Di dalam usuluddin ataupun setengah daripada mereka
menamai sebagai ilmu kalam yang dinisbahkan terhadap perbincangan yang “complicated”
terbit daripada masalah perbahasan mengenai sifat kalam Allah Ta’ala. Justeru, telah bersepakat
ulama usuluddin daripada kalangan pegangan kaum Ahlu Sunnah Wal Jamaah mengatakan kalam Allah itu
bersifat qadim dengan keterangannya tiada berhuruf dan bersuara, melalui
hakikatnya adalah makna “kun fayakūn” iaitu jadilah dan sedang ia terjadi. Ini
berbeza dengan pandangan Muktazilah yang menganggap quran itu makhluk.
Fasal ketiga, penulis ingin meletakan sesuatu “key
indicator” yang asas di dalam memahami isi artikel ini kelak, iaitu mengenai hakikat
keqadiman sifat kalam Allah yang perlu difahami adalah ia tidak didominasikan
oleh ruang, masa, serta batasan sesuatu yang tertentu [yang sehingga boleh
menafikan pentaklifannya]. Sekalipun dengan jalan nasakh serta mansukh yang
berlaku terhadap setengah daripada ayat-ayat quran, maka ia tetap digarapkan di
dalam tiga puluh juzu’ quran sehingga ke hari ini. Maksud penulis disini,
bahawa terdapat hukum-hakam fekah yang telah dimansukh dengan hukum yang lebih baru.
Ini sebagai contoh hukuman kepada penzina pada mulanya adalah dia hendaklah dikurungkan
di dalam rumah sehingga menemui ajalnya, akan tetapi ia telah dimansukhkan dengan
hukuman sebatan daripada ayat surah al-Nūr selepasnya. Pada hakikatnya ayat
hukuman mengurung penzina di dalam rumah masih digarapkan di dalam quran
sehingga ke hari ini. Bahkan haram ke atas seseorang memandai-mandai
membuangnya daripada masnaf quran yang sedia ada dengan anggapan bahawa hukuman
ini telah dimansukhkan oleh Allah. Dalam memahami aspek yang dikatakan quran
itu bersifat qadim pula, maka setengah daripada ahli usuluddin tidak berjaya
mendapat fahaman yang jelas mengenai hal tersebut. Bahkan berhenti mereka
dengan mengatakan sifat kalam ini adalah ta’aluq dengan sifat ilmu.
Sepakar-pakar ahli usuluddin sekalipun [apabila berhadapan dengan aliran menganggap quran itu makhluk] mereka menjernihkan dengan pembahagian
kalam Allah ini kepada beberapa bahagian. Ini seperti kalam lafzī [iaitu
merujuk kepada quran bermasnaf dibaca dan berhuruf], kalam nafsī [iaitu merujuk
kepada sifat kalam pada zat Allah yang dikatakan ia qadim]. Key indicator ialah
mengenai kalam nafsī ini, hakikat sifat kalam Allah ialah ia tidak berhuruf dan
bersuara dengan keterangannya hakikatnya “kun” daripada dalil berbunyi “innamā
amruhū idhzā arāda syai’an anyaqūlulahu kun fayakūn”.
Fasal keempat, adalah menyambung fasal ketiga di atas sebenarnya
perspektif yang perlu difahami menurut hakikat kalam Allah yang dikatakan
sebagai “kun fayakūn”. Kun merupakan fi’il amar [kata perintah] dan fayakūn
daripada asal kāna [fi’il madhī] yakūn [mudhāri’]. Keterangan ahli usul bahawa
kalam Allah ini tidak berhuruf dan bersuara, jadi mengapa kita boleh mengatakan
lafaz “kun” sebagai hakikat sifat kalam? Sedangkan “kun” pun adalah hakikatnya tiga susunan dari huruf dan disebut
pula berbunyi padanya sesuatu bersuara didengari oleh telinga. Maka jawabnya ulama menyatakan bahawa
perkataan “kun” itu ayat mutasyabihat dengan maksud lafaz “kun” adalah dengan
makna kita memahami bahawa Allah itu sekiranya berkehendak Dia untuk menjadikan
sesuatu maka bersegeralah ia jadi. Justeru hukumlah seluruhnya daripada
sebutan-sebutan ayat-ayat yang terdapat di dalam quran tiga puluh juzu’ itu adalah
hakikatnya “kun fayakūn” belaka iaitu sedang ia jadi sekarang. Tapi yang
membezakannya adalah zahir dan batin dalam memahami dan mengetahui hakikat
maknanya sebenar. Sekalipun dengan jalan Allah menyebut lafaz fira’un,
sekiranya kita sekadar memahami bahawa fira’un itu adalah hanya yang wujudnya
pada zaman nabi Allah Musa, justeru itu menunjukkan kita lemah dari memahami
hakikat perbincangan sifat kalam Allah yang qadim itu, kerana apabila perkataan
fira’un itu hanyalah merujuk kepada fira’un di zaman nabi Musa, maka ia menuju
kepada hikayat ibrah sejarah sahaja [maha suci Allah daripada yang demikian].
Bahkan penulis telah kemukakan di atas sana, bahawa hakikat sifat kalam Allah
yang qadim adalah tidak dipengaruhi oleh masa [ini bercanggah sekiranya hanya
difahami ia menjadi hikayat sejarah yang telah lama berlaku sahaja seperti
sebutan fira’un, tetapi PERINGATAN! bahawa penulis tidak sesekali mengatakan
ibrah kisah sejarah fira’un itu salah disisi quran yang ada, dan penulis menafikan sebarang kesilapan dalam memahami perkara ini].
Fasal kelima, apabila Allah menyebut di dalam quran
perkataan zina dengan merujuk kepada ayat surah al-Nūr ayat tiga bermaksud
“Penzina lelaki tidak boleh berkahwin kecuali dengan penzina perempuan juga
ataupun perempuan musyrik, dan juga penzina perempuan tidak berkahwin kecuali
dengan penzina lelaki atau lelaki musyrik, dan ianya diharamkan ke atas setiap
orang yang beriman”. Maka hakikatnya adalah “kun fayakun” juga ke atas diri seseorang yang mengambil maknanya
itu secara zahirnya. Maka sekalipun penzina ia telah bertaubat, tetapi title
“zina” takkan hilang serta terpadam dari dirinya selama-lamanya, [dari sudut
dosa sesungguhnya Allah Maha mengampun penulis tidak mengatakan bahawa dosanya
tidak terampun] akan tetapi title itu sebagai bekas yang pernah melakukan zina
masih tetap wujud terhadap dirinya. Justeru ia adalah tidak pernah padam
daripada terkena maksud pada zahir dan batin terhadap lafaz yang disebutkan di
dalam quran surah al-Nūr tersebut. Demikian, bahana keburukan perbuatan zina ini
menjadi sesuatu hakikat ke atas pelakunya bahawa ia adalah tidak memperolehi
akan keselamatan dari sudut terpeliharanya kehormatan dirinya dan zuriatnya,
walau sekalipun dikatakan si pelaku zina telah terlepas daripada berkahwin
dengan pasangan ahli zina atau musyrik, maka tidak jua selamat daripada zuriat
yang akan datang, mana ia tetap akan terdedah jua kepada perbuatan al-fāhisah
ini, ini kesan daripada sebutan hakikat kalam Allah “kun fayakūn” terkandung
pada ayat tersebut dengan maksud kena jadi iaitu “berkahwin dengan penzina juga
atau musyrik” samada dia sendiri ataupun salsilah keturunannya kelak. Kerana
ayat sebutan quran itu adalah hakikatnya yang qadim tiada penamatnya dan tidak
dipengaruhi masa. Di dalam fasal lain, penulis akan kaitkan kembali konsep ini
dengan polemik doa nabi Allah Ibrahim.
Fasal keenam, rujuk kepada ayat tiga puluh dua daripada
surah al-Isrā’ pula, yang bermaksud “janganlah kalian menghampiri zina,
sesungguhnya ia adalah seburuk jalan”. Lafaz “wasā’a sabīlā” ialah menuju ke
suatu jalan yang punah ranah, iaitu jalan salsilah keturunan adalah merupakan
salah satu contoh jalanan bagi zuriat kaum manusia [walaupun di dalam tafsir
memberitahu bahawa ia adalah jalan yang bersambung ke neraka] sekiranya
menyebut ia jalan yang menyambung kalian ke neraka, maka perkara itu belum jadi
lagi [hakikat “kun fayakūn” telah dibatasi padanya], justeru sekiranya dilihat
daripada aspek “kun fayakūn” pada ayat ini maknanya ia tidak dipengaruhi oleh
sesuatu masa, ini seperti sekiranya ditafsirkan bahawa ia akan masuk neraka, dan
itu menunjukkan masa akan datang kelak nanti, kerana sekarang masih belum
terjadi waktu perhitungan dan qiamat. Justeru, “wasā’a sabīlā” itu sekarang ini
boleh jadi ke atasnya melahirkan nasab serta jalan salsilah yang tidak elok
pada hakikat diri serta keturunannya. Kerana asal sifat kalam Allah tidak
pengaruhi oleh limitasi masa, iaitu disini merujuk tanzih terhadap masa yang
akan datang [apa-apa pun tafsir ulama selaku ahli tafsir adalah tiada menjadi masalah, bahkan
ini merupakan pandangan perspektif yang lain dalam bidang ilmu yang berbeza].
Fasal ketujuh, kembali kepada fasal kelima mengenai
ayat tiga daripada surah al-Nūr. Dibacakan secara menyeluruh menyebutkan “al-zānī
lā yankihu illā zāniyatan ‘aw musyrikatan wal zānīyatan lā yankihuhā illā zānin
‘aw musyrik wa hurrima dzālika ‘alal mu’minīn” iaitu perbincangan mengenai
lafaz “musyrikatan” dan “musyrik” ialah perempuan yang musyrik atau lelaki yang
musyrik. Perkataan musyrik adalah daripada kata dasarnya “syaraka” iaitu
berkongsi dan bersekutu. Apabila kita menyebut “syaraka” iaitu merujuk kepada
masalah perbuatan syirik manusia kepada Tuhan. Masalah syirik tidak dibahaskan
di dalam ilmu fekah [sebab itulah jangan kita lupa, walaupun masalah zina
dibahaskan di dalam bidang fekah, hendaklah juga kita membahaskan zina daripada
sudut usuluddin dan tasawuf, kerana tatkala Tuhan menyebut mengenai penzina
dikaitkan juga dengan orang yang musyrik serta musyrikat]. Syirik lawannya
tauhid, kerana maksud syirik dalam perbahasan ilmu tauhid ialah “ta’addud
al-illah” berbilang-bilang aspek ketuhanan. Persoalannya apa kaitan orang yang
melakukan syirik dengan perbuatan penzina? Sehingga Tuhan berkata bahawa
penzina dikahwinkan dengan orang yang melakukan syirik lelaki mahupun
perempuan. Sekiranya kita masuk perbahasan fekah kembali, orang fekah sepakat
mengatakan bekas penzina sah sahaja akad perkahwinannya menurut hukum-hakam syara’
dalam fekah. Justeru, musyrik atau musyrikatan disitu bukan maksud orang kafir
yang mutlaknya kafir, kerana dalam fekah orang Islam berkahwin [katakanlah
bekas penzina, kerana maklum perbahasan perkataan penzina lelaki dan perempuan
ini merujuk kepada orang Islam dalam ayat itu pada perbahasan ahli fekah] mahupun penzina yang dikatakan muslim berkahwin dengan orang kafir
[sekiranya musyrik dan musyrikatan itu merujuk orang kafir mutlak] maka
hukumnya adalah tidak sah pula pada syara’ orang fekah tadi, dan ini bercanggah
kembali dengan pendapat ahli fekah itu, kerana di antara syarat berkahwin
pasangan hendaklah bukan daripada orang yang diharamkan berkahwin, disebabkan
musyrik ini adalah golongan yang diharamkan berkahwin dalam konteks sementara [mu’aqat]
daripada bab fekah ada dibahaskan hal itu. Justeru, pada hakikat “kun fayakūn” itu
bekas penzina ini berkahwin dengan orang Islam yang dimaksudkan itu ialah dia
berada di dalam kesyirikan seperti telah terkena padanya syirik khafī
[tersembunyi], sebenarnya hakikat perbahasan mengenai penzina akan berkahwin
dengan orang yang sememangnya jauh dari Tuhan ini [disebabkan berada di dalam kesyirikan
yang tidak disedari] ini sebenarnya terjadi ke atasnya [di atas illah juga
Tuhan menggunakan lafaz “Aw” iaitu bererti “atau” sekiranya penzina tidak
berkahwin dengan penzina lain juga [yang mana disini ahli zahir terasa konfius
disebabkan ada penzina yang dapat berkahwin dengan pasangan yang tidak pernah
melakukan zina], hakikatnya mereka berkahwin dengan “musyrik” dan “musyrikat”
adalah sumbangan faktor yang paling besar terhadap hakikat kalam Allah “kun”] walau apapun, perkataan musyrik ini hendaklah jangan dipandang dengan maksud yang kasar, kerana disana ada perbahasan aliran Islam yang berbeza dalam memberi pentakrifan musyrik itu sendiri.
Fasal kelapan, menyelesaikan persoalan “Mengapakah
Allah meletakkan ayat perkahwinan penzina perempuan ataupun lelaki di dalam
surah al-Nūr?”. Perkataan “al-Nūr” pada penglihatan orang tafsir dan ahli fekah
ertinya cahaya. Dengan sebab itulah mereka menafsirkan bahawa cahaya ini adalah
satu simbolik yang baik menerangi sesuatu kegelapan yang diqiaskan dengan
kejahilan atau kezaliman [dengan erti menerangi sesuatu dhzulumāt]. Lalu
timbullah sesuatu tafsiran mengenai “ja’ala zhulumāti ilan nūr” iaitu
menjadikan kegelapan kepada cahaya, dengan erti pada perspektif ahli zahir
[ahli tafsir dan fekah] ialah kezaliman terhapus apabila datangnya petunjuk
Allah Ta’ala. Manakala al-Nūr pada perspektif ahli hakikat merujuk kepada nama
khas [yang tidak seharusnya penulis sewenangnya dikhabarkan disini untuk orang
awam]. Dengan makna lain ialah maksud al-Nūr iaitu “nyata”. Menyelesaikan
persoalan ini, sekiranya hanya berpegang bab kata ahli zahir al-Nūr itu
fungsinya bagi menerangi sesuatu kegelapan [samada dengan jalan tafsir hakikat
atau majaz sekalipun], jadi bagaimana pula dengan firman Allah di dalam ayat
seterusnya yang menyebut “Nūr ala nūr” ertinya adalah cahaya di atas cahaya.
Jadi apa fungsi pula cahaya disisi ayat ini? Kerana sekiranya difahamankan
bahawa cahaya itu fungsinya menerangkan kegelapan, bahkan “Nūr ala nūr”
bagaimana cahaya ingin menerangkan bangsa cahaya jua? Justeru apabila masuk
dalam perbahasan ini, ketafsiran pendapat ahli zahir itu adalah tidak implimen
sama sekali. Penulis rasanya fasal ini sukar untuk difahami disebabkan ia
memerlukan sedikit kehalusan dalam berta’aqul. Justeru, penulis meninggalkan
perbincangan fasal ini dengan menggunakan istilah “nyata” sahaja yang
dimaksudkan disini juga kembali kepada satu ilmu, yang mana ilmu itu tidak
dianugerahkan terhadap orang yang pernah melakukan zina atau keturunan
nasabnya terhalang dari memiliki ilmu tersebut, disebabkan terputusnya hakikat sanad solihīn serta orang siddiqīn
[dibahas kembali dalam ayat yang sama iaitu ayat tiga surah al-Nūr].
Fasal kesembilan, menyatakan kenyataan mengenai “Sunnatun
an-biyyāa’” Tuhan telah jadikan sunnah daripada keturunan dan salasilah para nabi-nabi yang soleh, serta
Muhammad adalah keturunan yang terbaik terpelihara kehormatan pada nasabnya.
Sayugiyanya diberitahu kepada pembaca, bahawa nabi-nabi hatta daripada nabi
Adam sehinggalah nabi terakhir iaitu nabi Muhammad sallahu ‘alaihi wasalam
adalah mereka terpelihara daripada kelangsunggan nasab yang terbaik daripada bangsa kejadian manusia dari sudut kehormatan dan nasab keturunannya.
Ini bererti juga bahawa tiap-tiap nabi itu terdapat syariat perkahwinan mereka
sendiri sehingga nabi Adam sekalipun dengan Hawa dinikahkan oleh Allah Ta’ala
[dengan kaifiyyatNya] sebelum mereka datang untuk bersama dalam melahirkan
anak-pinak bangsa manusia. Nabi Muhammad kita adalah nabi terpelihara
dilahirkan daripada rahim dan keturunan salasilah bangsa manusia yang suci
daripada sebarang perbuatan “al-fāhisah” seperti zina yang merosakan nasab
keturunan. Aspek keturunan ini adalah amat penting bagi menentukan tahap
kesolehan seseorang orang mukmin, hatta sekalipun dia tidak soleh, akan tetapi
dia boleh termasuk dalam doa-doa keturunannya orang yang soleh dimakbulkan,
kerana didakwa hakikatnya dengan pengiktirafan keturunannya. Oleh kerana itulah
nabi bersabda “Ana minallah wal mu’minīna minnī” iaitu aku [nabi Muhammad]
adalah dari Allah dan sekalian orang beriman itu dariku. Justeru, bahana
perbuatan zina ini adalah memutuskan nasab dan kata-kata nabi ini dalam konteks
nabi Muhammad Salallahu ‘alaihi wassalam bersifat dengan siddīq iaitu berkata benar
dalam berbicara, ini menyebabkan orang yang pernah berzina akan melahir nasab
yang tiada jaminan doa-doa orang soleh dan para nabi-nabi yang pernah
menyebutnya sehingga tergesek di dalam sebutan quran. Sebab itulah kita kembali
kepada ayat tiga surah al-Nūr tadi, pada ayat terakhir Tuhan menyebut “Wa
hurrima ‘ala mu’minīn” iaitu penzina ini diharamkan ke atas sekalian orang yang
sebenarnya beriman. Justeru, amatlah suci dengan kebenaran kata nabi Muhammad
di atas dengan menyebut “al-mu’minīna minnī” kerana implimen dengan ayat quran
tersebut melalui kefahaman hakikat “kun fayakūn” yang dibincangkan pula melalui
konsep sifat kenabian yang siddiqīn iaitu sentiasa berkata benar.
Fasal kesepuluh, menyatakan keberkatan doa Nabi Allah
Ibrahim dengan hakikat “kun fayakūn”. Sayugiyanya diberitahu lagi bahawa nabi
Ibrahim selaku “khalilullah” iaitu kekasih Allah pernah berdoa yang berbunyi
“rabbij ‘alnī muqīma ssolāti wamin dzuriyyatī rabbanā wa taqabbal dhu’āa,
rabbanāgh firlī waliwālidayya walilmu’minīna yaumul hisāb” [rujuk surah
Ibrahim: empat kosong-empat satu]. Fasal
ini juga menjadi penerangan tambahan bagi fasal-fasal sebelumnya ini. Fasal ini
memerlukan ketelitian dalam mengkaji soal nasab keturunan manusia, yang mana ada
pendapat mengatakan majoriti nasab manusia berpecah dan bersumberkan apabila hasil daripada
perkahwinan nabi Allah Ibrahim dengan beberapa orang isterinya [disini penulis
tidak ada ruang untuk membahaskan soal tersebut]. Penulis ingin mengistinbatkan model perbincangan
perspektif doa nabi Allah Ibrahim sahaja. Baiklah, merujuk kepada sebutan doa
nabi Ibrahim yang telah menyebut “Wamin dzuriyyatī” ertinya dan daripada nasab
keturunan zuriatku. Doa nabi Allah Ibrahim ini telah digarapkan [faham dalam konteks sirah sahaja disini, walaupun hakikatnya ayat itu sedia ada sebelum nabi Ibrahim lagi] sebagai salah
satu ayat quran yang kita hendaklah memahami quran itu pula kalam Allah yang
qadim dengan hakikat “kun fayakūn”. Justeru, bagi sesiapa yang melakukan zina,
maka dia sendiri yang memutuskan keturunan dzuriyyatnya daripada lafaz nabi
Ibrahim yang telah menyebut “Wamin dzuriyyatī”, dan disitu tiada jaminan bahawa
keturunan penzina dan keturunan-keturunan yang hasil daripada rahim penzina ini
yang akan datang selepasnya itu dengan keberkatan doa nabi Ibrahim ini. Ketahuilah
bahawa fadhilat doa nabi Ibrahim ini amat besar bagi orang yang menjaga
kehormatan dan memelihara nasab kesucian rahim serta sulbi daripada perkara
al-fawāhisah. Disebabkan jelas di dalam ayat ini disebut secara khusus istilah
“dzuriyyatī” lagi lafaz “waliwālidayya” iaitu kedua ibubapa kami. Kesan lainnya
adalah sepertimana sukarnya berdoa daripada keturunan penzina dimakbulkan
apabila dia berdoa, ‘itizal daripada mendirikan solat [samada solat zahir dan
batin] ini jelas sepertimana yang telah disebutkan di dalam konteks doa nabi
Allah Ibrahim tersebut.
Fasal kesebelas, sebagai fasal terakhir bagi penulis,
ingin menyatakan mengenai hal ehwal syafa’at dihari qiamat. Sebenarnya fasal
mengenai “syafa’at” ini telah disebut dalam fasal-fasal sebelum ini oleh
penulis tetapi tidak ditulis sahaja [quoto: disebut tapi tidak ditulis].
Syafa’at ertinya perlindungan atau pertolongan, justeru dalam hal ini kita
perlunya merujuk kepada perkataan “syafa’at” yang ada di dalam nas terutamanya
quran dalam konteks hakikat “kun fayakūn” juga. Ringkasannya syafa’at ini dimiliki oleh
beberapa golongan dihari akhirat tetapi yang paling utama ialah nabi kita
Muhammad Salallahu ‘alaihi wasallam. Orang yang memiliki selepas nabi kita
ialah golongan yang ada dalam fasal kelapan di atas telah dibincangkan. Jadi
dalam fasal ini tidak perlu bincang syafa’at bagi keturunan pernah berzina kerana ilmu
nyata yang dimaksudkan di atas, telah terhijab yang terpotong dari memasuki badan nasab penzina itu [walaupun dengan jalan ia lalu sahaja, tetapi tidak melekat di
dadanya]. Selainnya daripada golongan tersebut berkemungkinan ada baginya
syafa’at tetapi dengan jalan nadhir sekali [sedikit sangat yang berlaku].
Sekiranya keturunan ahli penzina tiada dapat memberi akan syafa’at, maka
bolehkah keturunannya mengharapkan syafa’at nabi di akhirat kelak? Ini ialah
persoalan yang penulis ingin bincangkan sedikit. Merujuk kepada syafa’at nabi
Muhammad Salallahu ‘Alaihi wasalam di akhirat, kita hendaklah pula merujuk
hadith mengenai syafa’at nabi di akhirat, yang mana ia terkandung di dalam
hadith bahawa bangsa manusia mencari nabi-nabinya untuk meminta perlindungan di
Padang Mashyar. Ringkasnya, hanyalah nabi kita Muhammad Salallahu ‘Alaihi
Wasalam sahaja yang mampu memberi syafa’at ketika itu. Dengan keadaan semua
bangsa manusia yang bermula daripada anak-pinak nabi Adam sehingga umat akhir
zaman semuanya memerlukan untuk mencari Muhammad Salallahu ‘Alaihi Wasalam
semata-mata. Penulis tidak kisah kalau yang mencari itu orang pernah hidup di
zaman Rasulullah kerana boleh jadi dia pernah melihat Rasulullah dan kenal
baginda, itu memudahkan urusan mencarinya. Namun, persoalannya bagaimana pula
orang yang tidak pernah berjumpa dengan baginda ketika hayatnya? Adakah boleh
mencari baginda di Padang Mahsyar ini? Tidak ada sebarang lebel atau kad
pengenalan di Mahsyar bagi memudahkan urusan mencari buat golongan yang tidak
penah melihat Rasulullah. Justeru, kaifiyyat mengenal Rasulullah ini dikaitkan
kembali dengan hadith yang telah disebutkan oleh penulis di atas sebagaimana
baginda bersabda “Ana minallah wal mu’minūna minnī”. Demikian perkataan itu
telah dibahaskan di atas, orang beriman mencari dengan ruh keimanannya, yang
mana ruh keimanan itu asalnya daripada cahaya nabi Muhammad Salallahu ‘Alaihi Wasalam iaitu ia mengenal dengan sendirinya akan asal usulnya [ibarat mantiq: cabang boleh pulang dengan sendiri mencari akarnya]. Maka perkara ini juga diqiaskan kepada barangsiapa yang bermimpi berjumpa nabi hal keadaan nabi tidak memperkenalkan bahawasanya dia nabi [tidak mengistiharkan dengan lisan dengan mencukupi syarat yang zahir] mahupun di dalam mimpinya nabi mendatanginya dengan kaifiyyat mengajar melalui isyarat, dan disana dia [orang mu'min yang sebenar] dia sebenarnya mengenal bahawa itu adalah nabinya, disebabkan orang mu'min itu asal darinya [Perkara ini tidak menjadi susah-payah bagi orang yang menghidupkan keruhanian melainkan ahli zahir yang kebiasaannya mereka bermimpi memerlukan pengakuan nabi secara lisan kerana lemah mereka perkara tersebut]. Manakala yang menghalang ahli zina daripada mendapat salasilah mengetahui hal
tersebut kerana hijabnya dengan aspek terputus akan nasab kebaikan dan
kehormatannya, berdasarkan juga sebutan "wahurrima ala mu'minin". Ini yang dimaksudkan oleh penulis “disebut tapi tidak ditulis”
iaitu telah disebut isi-isi perbahasan itu tetapi penulis hanya tidak menulis perkataan “syafa’at” sahaja. [walau
apa-pun penulis maklum tafsiran menurut hakikat lapisan “kun fayakūn” yang
lebih jitu keterperincian dan seterusnya itu ada, tetapi penulis berlepas diri daripada dikhabarkan
kepada orang awam]. Akhir sekali, hayatilah kata-kata Tan Sri P.Ramlee yang menyebut "Menurut dalam ramalan patik, sesiapa yang tak nampak maka dia anak luar nikah". Intaha.
No comments:
Post a Comment