Wednesday, October 31, 2018

PERINGATAN FITNAH BUAT UMMAH ISLAM AKHIR ZAMAN

Ini satu fasal kemungkinan menyambung tentang ulasan sebelum ini berdasarkan tajuk di bawah. Ia berkisarkan tentang masalah-masalah golongan yang berpegang mereka dengan manhaj literal dalam memahami dalil-dalil daripada Qur’an dan Hadith. Adapun maksud fitnah itu, pada bahasa sepakat ulama kita mengatakan ia bermaksud “ujian”. Dan adapun pandangan ulama’ berkenaan dengan penta’rifan fitnah pada istilah itu sangat banyak pandangannya. Disebabkan memahami mereka daripada perkataan tersebut sebagaimana yang telah disebutkan di dalam Qur’an. Namun, penulis ingin meringkaskan bahawa bermula maksud fitnah itu ialah menyembunyikan kebenaran dan menzahirkan akan kebatilan. Iaitu pada hak penyebar fitnah, tetapi pada hak pendengar fitnah maka kamu terbalikan pula pengertian itu. Dengan konklusinya pendengar hanya menilai kebatilan itu menjadi benar buatnya serta kebenaran itu menjadi batil buatnya.
 
Dan disini, penulis ingin membicarakan soal fitnah yang melarat ia pada umat Islam akhir zaman ini. Iaitu golongan aliran literalis membawa fitnah kepada agama. Penulsi akan menyebut setelah menerokai sejarah terlebih dahulu, dan kemudiannya menyatakan sedikit di antara fitnah-fitnah yang telah dilakukan oleh golongan fahaman ini. Ta’rif atau pengertian golongan literal telahpun penulis corekkan di artikel sebelum ini, maka pembaca yang budiman tidak biasa dengan nama itu hendaklah merujuk artikel di bawah. Melalui kronologi sejarah Rasulullah Saw, ia telah melakarkan kepada umat Islam bahawa penyebaran dakwah Islam bermula di Makkah secara rahsia selama tiga belas tahun, kemudian baginda telah berhijrah ke Madinah serta bertapak disana selama sepuluh tahun, dengan gaya penyebaran dakwah Islam lebih terbuka. Penyebaran dakwah Islam ini diterima pesat oleh golongan biasa, hamba-hamba serta orang yang tiada berkedudukan dalam masyarakat Arab. Bahkan kemudiannya ia mula diterima diperingkat bangsawan dari kalangan Muhajirin dan Ansar, dan mereka sanggup mengorbankan keseluruhan harta demi agama. Daripada bangsawan menjadi kembali fakir kerana cintanya kepada Allah dan RasulNya. Di dalam masa yang sama, wahyu sentiasa diturunkan kepada Nabi Muhammad Saw sehinggalah kewafatan baginda.

Di dalam fitrah penurunan wahyu sewaktu hayat baginda, maka Qur’an yang terdapat padanya tiga puluh juzu’ tidak lagi menjadi satu masnaf yang lengkap (sepertimana yang kita dapati pada hari ini), bahkan para sahabat nabi hanya memahami beberapa sahaja ayat-ayat Qur’an yang baru diturunkan. Serta penurunan beberapa daripada ayat-ayat Qur’an itu diturunkan berdasarkan peristiwa-peristiwa tertentu sahaja (yang dipanggil sebagai asbab nuzul), terdapat ayat Qur’an diturunkan kerana peristiwa keinginan para sahabat untuk berperang, ada kalanya disebabkan masalah rumahtangga berkenaan para sahabat, ada kalanya tentang ibadah serta mu’amalat etc. Di waktu Qur’an yang sahabat kenali adalah berbeza sepertimana kita kenali pada hari ini (setelah lengkap tiga puluh juzu’nya), di waktu itu berapa ramai daripada para sahabat nabi telah gugur dan wafat, samada disebabkan oleh peperangan mahupun keuzuran akibat daripada sesuatu penyakit serta lanjut usianya. Bahkan wafatnya para sahabat itu dalam keadaan beriman dan dipuji serta diberikan jaminan oleh Rasulullah saw balasan di Akhirat. Sepertimana maksud sabda Rasulullah saw: “sebaik-baik umat dalam kurun ku…” ini menunjukkan satu pengiktirafan baginda Rasulullah kepada mereka yang mengikut jejak Nabi saw.

Persoalan daripada penulis, manakah yang dikira lebih baik dalam hayat kehidupan manusia iaitu kita atau mereka (para sahabat)? Bab kata slogan daripada aliran literal berkata: “kita mesti ikut Qur’an dan Hadith”. Di manakah Qur’an dan hadith (sepertimana aliran literal faham pada hari ini) pada zaman sahabat-sahabat Nabi saw? Sedangkan Qur’an masih tidak lengkap (kerana ia sedang diturunkan) dan hadith tiada pernah ia dicatat dalam mana-mana buku (kerana penulisan hadith berlaku pada zaman pemerintahan Abbasiyah). Malah penurunan Qur’an pada zaman Rasulullah saw adalah bagi menyelesaikan permasalah serta untuk diamalkan oleh para sahabat Rasul. Bukanlah bermatlamat supaya sahabat menentukan siapakah hebat dalam “bertarannun”, “bertajwid”, “melukis khatnya di Masjid-masjid”. Sepertimana yang telah dilakukan oleh umat Islam terkemudian ini. Apa penulis mahu keutarakan adalah  perkara ini berlaku dan bercanggah dengan fahaman para sahabat Rasulullah saw seketika dahulu. Maka athar daripada hadith yang telah diriwayatkan oleh Ibnu Umar Ra menyebutkan: “Kami dikurniakan keimanan dahulu sebelum kami mempelajari Qur’an, suatu nanti akan berlaku manusia diberikan Qur’an sebelum mereka beriman, lalu seseorang daripada mereka membacanya dari surah fatihah hingga akhirnya sedangkan dia tiada memahami perintah dan larangannya. Mereka membaca seperti orang yang meminum dari minumam yang tiada melepasi halkumnya.” Dan lagi riwayat daripada Sayidina Ali Ra bahawa Rasulullah Saw telah bersabda: “Akan keluar di akhir zaman nanti suatu kumpulan manusia dari kalangan orang-orang muda yang mempunyai akal-akal yang lemah, mereka berkata daripada sebaik-baik perkataan yang diucapkan para makhluk, mereka membaca Qur’an tetapi tidak melepasi pangkal leher mereka, mereka terpancar keluar daripada agama ini seperti terpancarnya anak panah dari busurnya, dan apabila kamu bertemu dengan mereka perangilah mereka, sesungguhnya pada peperangan terhadap mereka itu pahala yang disediakan di sisi Allah pada hari Qiamat nanti.”.

Gaya pemikiran aliran literal ini, telah mematikan ruh penghayatan terhadap isi kandungan Qur’an dan hadith itu sendiri. Sekaligus menolak kemu'jizatan Qur'an dari sudut i'jaz lughah dan bahasanya. Sepertimana Nabi Saw dan para sahabat baginda telah memberi isyarat bahawa orang Islam akhir zaman nanti tidak mengamalkan isi kandungannya, bahkan pementasan yang dilakukan oleh mereka pada hari ini adalah sekadar “tidak melepasi halkum”, iaitu tidak tercapai matlamat Qur’an itu diturunkan (sepertimana penulis membincangkan di atas berkenaan perbezaan para sahabat dan orang sekarang ini memahaminya). Hadith-hadith itu mengibaratkan seperti air diminum tiada melepasi halkum dengan maksud matlamat sebenar seseorang minum air adalah untuk menghilangkan dahaga, sekiranya air tidak dapat melepasi halkum, adakah matlamat itu tercapai? Nascaya jawabnya adalah tidak. Bahkan umat sekarang terus diulek lena dengan nada-nada tarannun dan sebagainya. Fitnah ini semakin sukar dibendung, oleh kerana pembawakan dan perwatakan fahaman aliran literalis ini telah didominasi oleh orang yang dikatakan agamawan serta asatizah dalam masyarakat itu sendiri. Watak agamawan itulah menempati pada ta’rif fitnah sepertimana penulis bincangkan di atas daripada sudut pendengarnya, iaitu terzahir pada mereka akan kebenaran dan terlindung akan daripada mereka itu kebatilan. Bahkan yang sebenar fitnah itu adalah menzahirkan kebatilan dan menyembunyikan kebenaran. Itulah daripada sudut penilaian orang yang mengetahui akan hakikat fitnah itu sebenar.

Dan contoh-contoh secara kasarnya penulis telah bincangkan dalam artikel berjatuk “Bahana Pemikiran Literal Kepada Generasi Alpha”. Di dalam artikel tersebut, penulis menyentuh fahaman ISIS dalam memahami dalil-dalil yang melafazkan ka.fa.ra (kafir) secara literal yang menyebabkan kepada pertumpahan darah orang Islam sendiri. Sedangkan aliran Ahli Sunnah Wal Jama’ah sebenar membahagikan ka.fa.ra kepada kufur nikmat dan kufur dari sudut keimanan. Sepertimana kufur pada iman itulah yang dimaksudkan tidak mempercayai Tuhan iaitu tidak dikira sebagai Muslim. Adapun kufur nikmat itu lawannya kepada Syukur yang disebutkan di dalam Qur’an, sepertimana datang daripada maksud firman Allah Ta’ala: “Barangsiapa yang bersyukur nascaya akanku tambahkan baginya, dan barangsiapa yang ingkar maka azabku amatlah pedih”. Disitu para ulama’ Ahli Sunnah mengistinbatkan bahawa kufur dengan makna tidak mensyukuri nikmat Allah, perkara ini berlaku ke atas orang Islam sekalipun. Dan tidak boleh sewenang-wenangnya dihukumkan mereka itu terluar daripada ajaran Islam yang dianutinya. Hasilnya aliran literal itu bermudah-mudahan dalam menafsir ayat Allah Ta’ala dengan makna yang zahir sahaja, sekaligus hal inilah juga yang membawa kepada slogan mereka “Ulama tidak Maksum”. Demikian bahana mereka memahami dalil secara literal itulah yang telah menjadi fitnah kepada agama dan para alim ulama yang sebenar yang telah diketepikan oleh mereka. Bahkan apa yang lebih parah dalam isu ini, apabila mereka mula manafsirkan dalil-dalil yang berbentuk mutasyabihat (ayat-ayat yang disepakati ulama’ Ahli Sunnah bahawa ia bukan merujuk kepada maksud zahir ayat tersebut) dalam bentuk kefahaman literal mereka. Terutamanya ayat-ayat ini berkaitan mengenal Sifat, Asma’ dan Dzat Allah Ta’ala. Hal ini telah jelas membawa kepada fahaman Mujassimah (aliran yang mengi’tiqadkan sesuatu sifat-sifat kejasadan bagi Allah) yang mereka menafikan oleh kerana meraka sendiri tidak pernah menyedarinya perkara itu telah berlaku kepada mereka.

Di antara contoh yang penulis boleh nukilkan disini, Nabi saw bersabda di dalam hadith-hadith sohih yang bermaksud: “Perbezaan di antara Kafir dan Islam itu adalah Solat”. Sebenarnya barangsiapa yang menganut aliran literal nascaya menurutnya fahamannya maka hadith ini boleh bercanggah dengan ijma’ Ulama. Sekiranya melihat pada  zahir makna hadith, yang menunjukkan barangsiapa yang meninggalkan sembahyang maka dia telah Kafir, kerana tiada beza di antara Kafir dan Islam, sebagaimana disebutkan daripada hadith. Bahkan ijma’ ulama tidak menghukum keluar dari Islam sekiranya seseorang muslim meninggalkan solat fardu sekalipun. Sepatutnya (menurut pandangan mereka) Nabi saw perlu berkata sekurang-kurangnya begini: “Perbezaan di antara Kafir dan Islam itu adalah mengucap syahadah”. Tapi dalam hadith itu Nabi saw tidak menyebut sedemikian. Dan ijma’ ulama yang menjadi tanda perbezaan di antara Kafir dan Islam seseorang itu sebenarnya adalah dengan mengucapkan kalimah syahadah ataupun tidak. Sekiranya nak kata solat sebagai sesuatu sudah cukup untuk menjadi tanda perbezaan di antara Kafir dan Islam seseorang, maka orang Kafir hari ini terus boleh naik masjid dan mengangkat takbir untuk solat. Tetapi kenapa solatnya tidak dikira? Bukankah sekiranya secara literal memahami hadith di atas adalah cukup menjadi tanda perbezaan di antara Kafir dan Islam. Sebab itulah sebenarnya hadith itu mengandungi maksud balaghah yang memerlukan kepada pakar ilmu-ilmu alat untuk menentukan hukumnya. Perkara ini jauh sekali dengan pemikiran aliran literal yang suka menafsirkan dalil-dalil secara zahir sahaja tanpa ilmu yang mendalam.

Contoh yang lain, seperti hadith Nabi saw: “Siapa yang berkemampuan untuk meninggal dunia di Madinah, maka meninggallah di sana kerana aku akan memberi syafa’at kepada mereka yang mati di sana”. Hadith ini secara literal menunjukkan gesaan Nabi saw untuk semua umat Islam hendaklah meninggal dunia di bumi Madinah Arab Saudi. Maka fatwa agamawan daripada aliran literal mengeluarkan keharusan dan galakan kita untuk menetap di Madinah sehingga meninggal dunia disana supaya mendapat syafa’at Nabi saw kelak. Pada pandangan penulis, fatwa keharusan itu adalah satu tindakan atau gesaan yang amat tidak waras. Disebabkan fatwa ini tanpa menilai keadaan masyarakat serta perbahasan berkenaan dengan waqi' keadaan setempat. Sekiranya aliran literal itu menfatwakan “kita” maksudnya umat Islam keseluruhannya, justeru berapa jutaan umat Islam yang berada di bumi ini perlu untuk mengamalkan hadith tersebut, maka anda kiralah sendiri jumlah imigran keseluruhan umat Islam perlu berhijrah serta menetap di sana sehinggalah mereka meninggal dunia disana. Sekaligus tindakan ini boleh mencemaskan dan membawa kekacauan kepada penduduk asal negeri Madinah itu sendiri, disebabkan akan berlaku kepadatan masyarakat, kekurangan sumber-sumber makanan, bahkan pertambahan masalah sosial. Sedangkan cuba kita nilai sendiri di Negara Malaysia contohnya, apakah respon rakyat Malaysia apabila imigran rakyat Bangladesh mulai membanjiri Malaysia ketika dahulu? Adakah kita menerima hakikat itu? Bahkan ini satu dunia umat manusia yang beragama Islam dari pelbagai Negara akan membanjiri Madinah? Agaknya apa respon penduduk Madinah itu? Sedangkan menunaikan kewajipan haji sekali setahun di Makkah dan hanya berlaku dalam bentuk permastautin yang sementara sahaja, kerajaan Arab Saudi telah mengenakan sesuatu Quato yang ketat. Dan bermacam-macam peristiwa yang merangut nyawa ketika menunaikan haji boleh berlaku disebabkan kepadatan himpunan umat manusia disana.

Contoh hadith sohih lagi, Sabda Nabi saw bermaksud: “..Madinah akan digoncang dengan tiga kali goncangan dan lalu terkeluar akan segala kafir dan munafiq darinya..” Sekiranya umat Islam menganut ajaran literal maka hadith ini satu pembodohan kepada akal manusia itu sendiri. Kalaulah difahamkan secara literally hadith itu, maka kota Madinah di Arab Saudi itu akan digoncang dengan tiga kali goncangan, disitu boleh diibaratkan sepertimana sesebuah negara berlaku gempa bumi. Dan dengan sebab gegaran itulah orang-orang munafiq serta kafir melarikan diri keluar dari Kota Madinah. Maka ingin penulis bertanya kepada penganut aliran literal ini dengan soalan: “Habis tu orang Islam Madinah sedang buat apa?”. Persoalannya adakah orang-orang kafir serta munafiq itu lebih cerdik daripada orang Islam  Madinah dengan mereka menyelamatkan diri masing-masing daripada gegaran itu (disebabkan berlaku runtuhan bangunan dan kekacauan yang dasyat dalam Kotanya). Tafsiran ini adalah satu pembodohan bagi pemikiran manusia yang waras. Sepatutnya orang-orang Islam Madinah juga haruslah lari keluar dari Kota Madinah untuk menyelamatkan diri akibat berlaku gegaran dan goncangan itu. Dan hadith ini boleh juga bercanggah dengan hadith yang terdahulu di atas, kerana sepatutnya kita memahami Kota Madinah lah suatu tempat yang selamat untuk didiami di akhir zaman, disebabkan telah terdapat beberapa hadith Nabi saw memberi jaminannya seperti dapat syafa'at, terhindar daripada kemasukan Dajjal. Bahkan nanti berasa amankah kita yang berada di Kota Madinah akan bergegar serta runtuh? Ibaratnya aman kah kehidupan orang-orang Jepun sekarang yang berada di Negaranya berhampiran dengan gunung berapi yang bakal meletus bila-bila masa sahaja?

Maka eloklah penulis berhenti disini, sekiranya penulis nak kupaskan hadith-hadith dan dalil-dalil Qur’an sungguh amat banyaknya. Bahkan hampir keseluruhan dalil-dalil samada Hadith ataupun Qur’an ini tidak berjalan di atas sekadar makna secara literal, sepertimana fahaman aliran literal yang telah membuat tafsiran menyeleweng terhadapnya. Perbuatan ini adalah salah dan boleh membawa kepada kecenderaan pada agama. Dan lagi menjadikan Qur'an tiada beza daripada kitab-kitab biasa (tiada memberi manafa'at kepada Manusia) kerana melalui fahaman ini telah melemahkan kemu'jizatannya (bahkan Qur'an bukanlah seperti dakwaan itu). Sekiranya mereka mengatakan bahawa pandangan mereka itu betul, maka beruntunglah orang-orang Arab Saudi, disebabkan bermula sekelian wahyu Nabi kita Muhammad saw itu diturunkan di dalam bahasa Arab. Justeru mereka tidak perlu bersusah payah untuk mentafsir dengan pelbagai penguasan ilmu lughah, balaghah, majaz dan segala ilmu daripada ilmu alat. Sepatutnya suatu hari nanti kita (bangsa selain Arab) boleh mempertikai kenapa Tuhan membebankan kita dengan bahasa untuk diterjemahkan dahulu untuk memahami wahyu (tidak seperti orang-orang Arab) sedangkan Tuhan memilih kita menjadi Islam dengan wahyu dalam bahasa lain. Wahai kalian, sedarlah apa-apa bangsa disisi Tuhan tidak membezakan. Yang membezakan adalah sifat bertaqwa dan iman. Disitulah maksud taqwa dan iman itu sepertimana yang berada dalam dada-dada para sahabat Nabi saw ketika dahulu yang dikatakan mereka dikurniakan taqwa dan iman terlebih dahulu, kemudian dengan taqwa serta iman itulah mereka dapat memahami dalil-dalil wahyu yang diturunkan. Manakala kita bukanlah orang yang dikurniakan taqwa dan iman terlebih dahulu, kita hanyalah dikurniakan masnaf tiga puluh juzu' sahaja! Maka selagi itulah kita dan anak cucu-cicit kita masih lagi disibukkan dengan hafalan dan bacaan bertarannun semata-mata.

No comments:

Post a Comment