Wednesday, September 12, 2018

MIMPI MENURUT PERSPEKTIF ILMU KERUHANIAN ISLAM

Mimpi adalah kelakuan yang terjadi pada zihin yakni perkara yang terbit pada fikiran dengan dengan asbab seseorang itu tidur. Ia satu kejadian yang berlaku pada fikiran seseorang dan bukan wujud pada kharij yakni luaran. Di dalam ajaran Islam mimpi para Nabi-nabi dan Rasul-rasul itu menjadi wahyu kepada mereka serta para pengikutnya. Mahupun mimpi seseorang selepas daripada itu adalah menjadi sesuatu isyarat atau petunjuk yang khusus bagi seseorang tersebut bergantung pada hal ehwal dirinya.

Di dalam Qur’an menunjukkan bahawa Islam mengiktiraf peranan mimpi serta kepentingan kepada seseorang hamba yang Allah Ta’ala kurniakan sesuatu mimpi kepadanya. Ini berdasarkan Surah Yusuf  (قَالَ يَٰبُنَيَّ لَا تَقۡصُصۡ رُءۡيَاكَ عَلَىٰٓ إِخۡوَتِكَ ٥  ) Yaitu tatkala berkata Nabi Ya’akub kepada Anaknya (Nabi Yusuf): “Wahai anakku, janganlah engkau memberitahu mimpimu itu kepada saudara-saudaramu.”. Ayat ini masih tercatat di dalam Qur’an dan ianya menjadi satu kebesaran Allah Ta’ala menggariskan kepentingan mimpi kepada hambaNya.
 
Bahkan mimpi itu adalah satu kurniaan Allah Ta’ala di dalam bentuk suatu nikmat daripada nikmat ilmu yang dinyatakan oleh Allah Ta'ala kepada MakhlukNya. Demikianlah firman Allah Ta’ala:(وَيُعَلِّمُكَ مِن تَأۡوِيلِ ٱلۡأَحَادِيثِ وَيُتِمُّ نِعۡمَتَهُۥ ٦) Maksudnya: “Dan demikian diajarkan kepada engkau tentang ilmu menta’bir mimpi dan sempurnalah nikmatNya”. Disini bukanlah saya nak menggarakkan kesemua dalil yang menunjukkan pensyari'atan mimpi, kerana itu cukup banyak. Bahkan hadis-hadis berkenaan mimpi serta kisah daripada ‘Alim ‘Ulama cukup banyak yang telah mengkisahkan bahawa mereka mengambil isyarat serta hikmah melalui mimpi dalam kehidupan mereka.

Bahkan, perlu diingatkan bahawa mimpi di dalam konteks kisah Nabi Yusuf As, hendaklah kalian ketahui ia mimpi tidak boleh sewenang-wenangnya ditafsir oleh si pemilik mimpi sendiri. Malah ia memerlukan seseorang guru khas yang layak menafsirkannya. Ini bertempatan sepertimana kejadian peristiwa kepada Nabi Yusuf As, Bahawa Nabi Yusuf As yang mana baginda tidak dapat menafsirkan mimpinya sendiri, bahkan ia diceritakan kepada ayahnya iaitu Nabi Ya’akub As. Justeru, posisi Nabi Ya’akub As ketika itu adalah sebagai seorang guru kepada anaknya Yusuf As. Sepertimana Nabi Ya’akub As memberitahu Nabi Yusuf As: ( لَا تَقۡصُصۡ رُءۡيَاكَ ) yakni “Duhai anakku jangan engkau memberi tahu tentang mimpimu itu”. Kemudian setelah dari itu Nabi Yusuf As dikurniakan Allah Ta’ala dengan kepakaran menafsir mimpi sehingga dapat menafsir mimpi-mimpi pemerintah Mesir di dalam sejarah kisahnya.

Ketahuilah, bahawa mimpi seseorang itu terbahagi kepada dua keadaan. Pertama, mimpi itu secara jelas yakni maklumat yang dikhabarkan kepadanya di dalam sesuatu mimpi tersebut jelas maksudnya. Kedua, mimpi secara kiasan iaitu maklumat disampaikan secara tersirat yakni tidak jelas maksudnya. Adapun mimpi dari jenis kedua inilah yang banyak serta sentiasa dialami oleh seseorang dalam tidur mereka. Ketahuilah juga, bahawa sekiranya seseorang itu bermimpi walaupun perjalanan mimpinya tersebut seolah-olah dia merasakan bahawa hanya satu perkara remeh, malah ia tetap mengandungi maksudnya yang tertentu.

Dalam konteks diatas juga, sekiranya seseorang ingin mengetahui maksud mimpinya maka diperlukan orang lain menafsirkannya (iaitu ahlinya: dikurniakan Allah Ta’ala sesuatu ilmu menta’bir mimpi). Walau bagaimanapun, berdasarkan pengalaman, sesuatu mimpi yang diketahui maksudnya secara jelas oleh pemilik mimpi sendiri juga boleh berlaku. Yakni tanpa memerlukan penafsiran oleh individu lain. Ini boleh dibahagikan dalam jenis mimpi untuk memberitahu pemiliknya tentang peristiwa yang telah berlalu keatasnya. Seperti dia melakukan sesuatu perkara pada kharij, maka pada tidurnya selepas tindakan beliau itu, dan dia bermimpi yang memberi isyarat bahawa tindakan beliau itu adalah tersilap dan sebagainya. Maka disitu beliau sedarlah bahawa mimpi itu mengkhabarkan kepadanya tentang tindakanya yang telah lepas.

Dan ini berbeza dalam konteks jenis mimpi yang ingin mengkhabarkan atau mengisyaratkan kepada seseorang pemilik mimpi itu bahawa akan tentang hal perihal yang akan berlaku pada masa hadapannya. Sepertimana mimpi Nabi Yusuf As sendiri di dalam Qur’an: (إِنِّي رَأَيۡتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوۡكَبٗا وَٱلشَّمۡسَ وَٱلۡقَمَرَ رَأَيۡتُهُمۡ لِي سَٰجِدِينَ ٤  ) yakni: “Sesungguh aku melihat se-belas bintang dan matahari serta bulan, mereka sekaliannya sujud kepadaku”. Mimpi ini dalam bentuk kiasan, malah nabi Yusuf As tidak dapat mengetahui maksud serta kehendak mimpinya pada waktu itu. Sehinggalah baginda bertanya ayahnya Nabi Ya’akub As tentangnya. Dan mimpi ini menjadi kenyataan setelah beliau menjadi Menteri Penbedaharaan Mesir selepas daripada peristiwa mimpi tersebut.

Oleh itu, janganlah diperdayakan dengan cakap daripada kebanyakan orang jahil dengan berkata: “Mimpi itu hanya sekadar mainan tidur”. Ketahuilah bahawa kata-kata orang jahil itu tiada asasnya. Bahkan tanya mereka pula adakah mereka mengambilnya daripada Qur’an dan hadis? Malah kata-kata jahula’ itu memang amat bercanggah ia dengan firman Allah  Ta’ala dalam surah Alimran: ( رَبَّنَا مَا خَلَقۡتَ هَٰذَا بَٰطِلٗا ١٩١  ) yakni: “Tuhan kami tidaklah Engkau telah ciptakan sesuatu itu dengan sia-sia sahaja”. Ketahuilah, segala barang yang terbitnya di alam ini samada dengan jalan dikesan oleh hawas khomsas (pancaindra lima) serta dengan jalan thubut sahaja pada zihni itu sebenarnya tidak lepas daripada barang ciptaan Allah Ta’ala jua. Ini termasuklah kejadian mimpi seseorang itu pun telah dicipta dengan Qudrat serta ilmu Allah Ta’ala. Bagaimana pula kamu boleh berkata Tuhan menciptakan mimpi hanya permainan yang sia-sia?

Tetapi ingatlah pesanan hamba ini, bahawa bermula sekalian mimpi itu tiada bermanafa’at bagi golongan yang tersalah pengangan aqidahnya kepada Tuhan. Dan terlebih akan manafa’at daripada sesuatu mimpi itu yang terbit dari orang-orang beriman serta shohih pengangan aqidahnya kepada Tuhan. Intaha.



No comments:

Post a Comment