Wednesday, April 22, 2015

KETERANGAN: ZIKIR DAN MENARI



Soalan yang patut ditanya, kenapa si pengamal zikir ini mahu berzikir sambil menari? Kalaulah penulis ditempat mereka itu, nascaya ini jawapannya. Merujuk secara ringkas tentang zikir menari yang sedang hangat di garisan minda masyarakat pada waktu semasa ini. Justeru, kita melihat kepada isu zilkir menari bahawa ada golongan yang menbantah dan ada golongan yang membela.  Tetapi artikel ini bukan mahu merujuk kepada dua pihak ini, bahkan lebih merangka struktur pandangan kepada beberapa fatwa semasa yang telah dikeluarkan oleh orang-orang yang tiada pada majalnya.

Sepertinya berat untuk memandang kepada fatwa-fatwa yang telah diutarakan. Kerana fatwa serta keterangan dari dalil-dalil serta hujjah-hujjahnya itu hanya keterangan yang merujuk struktur zohir dan fizikal nas sahaja. Demikian sebenarnya fatwa itu hanya dikeluarkan oleh golongan ahli-ahli zohir, ataupun sekadar mahir dibahagian kulit syariat hukum-hakam. Tanpa melibatkan pandangan sebenar dari orang-orang tasawuf serta kerohanian yang menjalankannya dengan keruhanian. Sedangkan zikir sambil menari ini cenderung dari pengamalnya adalah golongan tareqat tertentu. 

Apabila hal ini melibatkan dengan kesufian, maka adalah satu pandangan yang patut dikemukakan yakni hal yang melibatkan kemantangan spiritual serta rohani. Kerna ilmu tasawuf kesufian, adalah hal yang menjana perkara rohani dan spiritual mu’min. Justeru, setiap dalil dan hujjah yang dikeluarkan tersebut, masih tidak merujuk dengan tahap peranan pengisian kerohanian.  Dari pengamatan penulis, bahawa zikir sambil menari ini, sering dilakukan oleh golongan tareqat tertentu. Kerna dari setakat ini merujuk kepada sufi hakikat dan ma'rifat, sesungguhnya penulis tidak pula melihat golongan ini melakukan zikir dan sambil menari-nari. Tetapi hakikat yang sebenar akan telah berlaku kepada sufi hakikat dalam zikir serta pergerakkan akan sedikit disentuh.

Jadi apakah sebenarnya dari konklusi zikir sambil menari ini? Sebenarnya pada kaca ilmu tasawuf sufi ini serta pengalaman yang dikeluarkan oleh penzikir yang menari ini, adalah faham golongan mutawasid (pertengahan atau orang yang menjalani tareqat tertentu) kepada konsep maqam fana’ dan baqa’ dalam istilah ilmu tasawuf. Tetapi zikir menari ini bersifat gerakan yang sementara mungkin boleh dinisbahkan di dalam maqam fana’ sahaja. Justeru sering kali seorang guru sufi memberitahu, bahawa faham orang mutawasid atau tareqat pada maqam fana’ dan baqa’ adalah masih tidak tepat. Apabila orang tareqat mendakwa bahawa maqam fana’ dan baqa’ yakni setika mana mereka enak berzikir sehingga tidak menyedarkan diri di dalam lautan zikir tersebut beserta kehilangan emosi akibat daripada perbuatan demikian.

Justeru apakah sebenarnya diertikan dengan maqam fana’ dan baqa’ di dalam ilmu tasawuf? Jadi secara ringkasnya, fana’ dan baqa’ adalah tindakan daripada syuhud (menyaksi atau memandang) seseorang salik kepada syuhud hanya wujud adalah Allah semata-mata. Yakni diibarat fana’ yaitu memandang tiap-tiap makhluk adalah musnah pada wujud Allah semata-mata. Serta baqa’ yakni kekal ia kepada syuhud wujud Allah Yang Esa ditajallikan pada wujud tiap-tiap makhlukNya.

Dan pada hakikatnya, maqam fana’ dan baqa’ adalah keadaan seseorang tersebut berada dalam keadaan syuhud yang sedar serta yakin wujud Allah Ta’ala (kerna syuhud amat memerlukan mata basyirah yang halus dan teliti). Yakni tidaklah sepertimana yang telah disangka oleh golongan tareqat bahawa faham mereka dengan konsep fana’ dan baqa’ dengan mengatakan hilang serta berkhayal dilautan sesuatu zikir. Sedangkan pada kesan itu, tidaklah dinamai di dalam ilmu tasawuf sebagai fana’ dan baqa’. Akan tetapi dinamai ia pada lahjat masyarakat sebagai orang yang sedang mengalami rasa “menurun” atau perkara yang berlaku didalam segelintir masyarakat di timur negeri sebagai amalan yang dialami oleh seseorang dalam perbuatan “main teghi” katanya. 

Justeru tidak hairanlah, ada beberapa kesan risiko yang berbahaya kepada perbuatan ini, hasil dari pengalaman. Adalah dari segelintir ahli tareqat menerangkan, bahawa seketika mana mereka sedang enak berzikir sampai ada yang pengsan serta ada pula yang tidak sedarkan diri. Sehingga berkata dari segelintir mereka bahawa ada unsur makhluk alam ghaib yang datang menganggu mereka sedangkan mereka di dalam keadaan sedang menyebut serta berzikir kepada Tuhan. Sebab itulah sering ditegaskan oleh sufi, bahawa berzikir sehingga rasa keadaan tidak sedarkan diri adalah permainan "Tok Sheikh" semata-mata. “Tok Sheikh” adalah merujuk kepada geng syaitan dan kuncu-kuncunya yang membuat si pengamal zikir berasa terlampau ghairah serta menurun dengan tidak sedarkan diri serta tidak tahu emosi. Kerna peranan “Tok Sheikh” adalah menghilangkan sedar emosi akal fikiran manusia jua (kenapa iblis dan kuncu berani menganggu orang berzikir? jawabnya sejarah Iblis pun kaki zikir juga suatu ketika dahulu). Sepertimana arak diharamkan dengan kata pada syariat adalah “menjaga akal”, dan terutamanya semasa seorang itu mabuk ditegas mendekati sembahyang. Oleh itu, penting peranan fikiran emosi akal agar sedar di dalam setiap amalan ibadah dan berzikir.

Justeru perbuatan-perbuatan ini membuka ia kepada jalan fitnah orang zohir serta orang awam kepada ahli sufi tasawuf (yang tidak bersalah) secara keseluruhannya dengan tidak mengira yang mana sebenar dan yang mana terdapat menyelewengnya. Bahkan fitnah masyarakat yang mula menganggap ilmu tasawuf itu sesat bukan sahaja terkesan kepada sufi tareqat, malah melarat kepada sufi hakikat serta ilmu yang membuka kepada perkara Al-Haq yakni pengamal ilmu tasawuf secara keseluruhannya.

Walaupun bagaimanapun, perlu diketahui bahawa dari sesetengah pengamal tareqat ada jua yang sampai ia pada maqam fana’ dan baqa’ yang sebenar sepertimana penta’rifan dari kaca ilmu tasawuf yang dimaksudkan walaupun tanpa memerlukan kepada hakikat. Justeru bagaimanakah berlakunya maqam ini pada praktikalnya? Maka hasil dari pengalaman kepada orang-orang yang terdekat yang menjalini tasawuf, adalah diibarat fana’ seseorang salik di dalam seketika waktu sehingga terkeluar ia pada waktu yang baharunya. Sebagai contoh yang pernah berlaku, kisah ashabul kahfi itu sendiri, yang melibat tujuh daripada pemuda di dalam sesuatu gua. Dengan makna fana’ ia daripada segala sesuatu, yakni sehingga fana’ ia lintasan waktu atau masa yang dilingkungi dalam alam ini sekalipun. Kerna waktu dan masa jua adalah makhluk Tuhan yakni barang yang sentiasa kena ia pada jadi.

Sebenarnya kedua-dua maqam ini adalah perkara yang tidak boleh dipaksa dalam untuk mencapainya, bahkan ia adalah anugerah Tuhan kepada seseorang salik yang menujuNya sebagai satu muka pengesahan dengan amalan yang dilakukan olehnya tersebut. Yakni amalan salik yang utama adalah Syuhud. Ini sepertimana keterangan-keterangan di dalam kitab ilmu tasawuf seperti Syuhud Wahdah Fi Kasroh (Menyaksi yang Esa pada yang banyak) dan Syuhud Kasroh Fi Wahdah (Menyaksi yang banyak terbit pada yang Esa). Tetapi mungkin dari pengalaman, mahupun sekiranya orang selain yang mengenali seseorang sufi ataupun salik yang pernah melepasi maqam fana’ dan baqa’, yakni andai mahu mengetahui bahawa beliau pernah terkena pada maqam fana’ ini, adalah seperti berlaku beberapa karamat yang menyalahi ia pada adat. Yakni seperti orang yang mengenalinya dapat melihat akan  dirinya yang terbit di Baitullah Makkah semasa orang tersebut melawat ka’abah, sedangkan salik atau sufi itu tidak pernah pergi melawat dikala itu. Tetapi ini mungkin anggaran penulis sahaja.

Satu perkara lagi yang perlu dibahaskan di dalam isu zikir menari ini, adalah “Amrun dzauqi” dalam melalui amalan berzikir, yakni rasa kelazatan atau kemanisan berzikir, ia dapat dirasai oleh diri masing-masing yang hanya pernah melaluinya. Justeru, golongan tareqat yang mengamal zikir menari ini adalah dalam memaksakan diri untuk memperolehi “dzauq” dalam setiap zikir mereka. “Amrun dzauq” adalah benda yang tidak boleh penulis suratkan di dalam artikel ini, kerana sepertimana berkata Hukama’: “barangsiapa tiada merasai (dzauq) nascaya tiada mendapat ia”. Justeru, andai kita berada diposisi ahli pengamal zikir menari ini ia diibarat kita berkata: “bahawa gula itu manis” kepada seseorang yang tidak pernah merasai gula. Sebaliknya orang tersebut tertanya “bagaimana manis itu?” Nascaya kita tidak boleh menceritakan diri manis itu sendiri, bahkan ia perlu dirasai oleh diri mereka masing-masing.

Perlukah “dzauq” di dalam zikir atau ibadat? Ya. Rasa “dzauq’’ adalah satu juzu’ daripada juzu’ pertama yang menandakan bahawa ibadat seseorang itu diterima oleh Allah Ta’ala. Kerna ia adalah Amrun daripada satu tanda pengesahan Tuhan kepada seseorang insan yang menjalani peringkat tasawuf sebagai salik.  Tetapi sebenarnya setiap daripada makna dzauq kepada seseorang salik boleh mendapat sesuatu pengesahan daripada Tuhan adalah “dzauq” yang sebenar dengan hanya berlaku ia di dalam sesuatu perbuatan sembahyang. Justeru ini menjadi satu kehairan sufi yang menari ini apabila memilih untuk mendapat Amrun dzauq di dalam berbuatan zikir dengan sambil menari. Suka untuk penulis mendatang satu kisah wali sufi di negeri Tha’if, bahawa Ibrahim Adham pernah mahu memberitahu orang tentang “dzauq” dalam ibadahnya sehingga ia berguling di atas padang pasir, namun dikata orang akan kepadanya bahawa beliau telah gila. Justeru, Amrun dzauq adalah perkara batin yang tidak dapat diterjemahkan ke dalam alam kabir serta zohir ini. Bahkan tidak dapat difahami oleh orang jahil dan menuduhkan sebagai mengarut serta sesat.

Oleh itu, sepatutnya ahli sufi tareqat yang mengamalkan zikir menari ini berasa segan dan silu dengan faham ilmu tasawuf yang sebenar. Kerana zikir memaksa diri dengan melakukan tarian lebih lagi menzohir serta menenggelamkan daripada lantasan maqam ihsan yang tonjolkan di dalam ilmu tasawuf sebenar. Akhir sekali renunglah rangkap ini:
* Apabila Si Majnun nampak Laila, Dia lupa dirinya.
* Apabila Si Laila bercakap, Si Majnun sedar dirinya.

No comments:

Post a Comment