Friday, September 19, 2014

SYARIAT TAREKAT DAN HAKIKAT

Ini adalah pada satu fasa, menceritakan tiga-tiga fahaman golongan ini kepada kalian sudi menjadi pembaca. Terutamanya dari segi fahaman ahli pengamal Tarekat, disebabkan penulis jua tidak pernah menyertai mana-mana tarekat yang popular ataupun tidak pada abad ini. Tetapi mungkin jua kalian ikhwan boleh mengambil beberapa i’tibar dari penulisan ini, kerana ini jua berdasarkan beberapa pengalaman dari pemerhatian penulis di dalam pengajian siri ilmu tasawuf hakikat ini. Sering penulis ingat, sehingga ketahap ini mungkin bahasa penulisan penulis sedikit complicated serta kasar, justeru penulis harapkan supaya kalian ikhwan yang dapat membaca penulisan ini adalah golongan yang tahu menggunakan al-Furqan dengan baik dan adil. Kerna furqan padanya timbangan sebagai alat timbang di antara mengenal pasti yang mana dinamai zahir dan batin, di antara haq dan batil. Moga-moga Kalian memperolehi sesuatu keuntungan.

Untuk pemerhatian kalian ikhwan, bahawa didalam konklusi tiga peringkat golongan ini, bolehlah dirujuk jua di dalam beberapa kitab yang dinamai “Kasfur Asrar” iaitu karangan Syeikh Mohd Salleh Abdullah Mengkabau. Di dalam penulisan teknik penyampaian kitab ini dalam bentuk soal serta jawab, yang juga banyak mengkisarkan hal-perihal orang-orang syariat, tarekat dan hakikat. Ataupun ia dinamai golongan mubtadi iaitu mereka orang-orang syariat, golongan mutawasid iaitu mereka orang-orang tarekat dan golongan muntaha iaitu mereka orang-orang hakikat. Yakni peringkat orang permulaan itu ertinya kepada orang syariat zahir, peringkat kedua adalah golongan pertengahan iaitu orang yang bertarekat dan golongan penghabisan tahap yang tertinggi ialah golongan orang ilmu hakikat memperolehi kunci ilmu Ma'rifat.

Baik, dalam membincangkan soal golongan orang yang pertama iaitu golongan orang awam adalah golongan orang ilmu syariat atau fekah. Sepertimana hal ini iaitu tentang orang syariat telah penulis bincangkan di dalam tulisan penulis yang datang sebelum ini. Mungkin untuk menambah faham kalian ikhwan yang tidak pernah membaca coretan penulis sebelum ini, maka seeloknya dirujukan kembali ke halaman tajuk-tajuk dari beberapa coretan penulis yang sebelum ini. Jadi pada pendapat penulis, golongan syariat dinamai golongan ahli zohir ini lebih kepada pementasan graduasi bersifat ‘Abid. Perkataan ‘Abid adalah erti orang yang berbuat sesuatu untuk memiliki di atas sesuatu ganjaran yang  lain. Apa yang dilihat golongan ini dalam zaman ini, lebih memiliki serta bertambah perhiasan Dunia. Ada perasaan cita-cita akan terhadap kemulian Dunia. Mahupun perbuatan ‘Amal mereka di Dunia ini kerna cita-cita mereka akan Syurga. Kerna dalam setiap amalnya adalah bertujuan pahala serta ganjaran yang banyak dari Tuhan. Sebenarnya golongan ini sekadar benar pada syariat luarannya menuruti perihal Nabi Muhammad kita saw, tetapi matlamat serta tujuannya masih terpesong iaitu tidak ada sebenar-benar ikhlas dan maqam ihsan serta sebenar hati menuju Tuhan.

Mahupun golongan tarekat, golongan ini sedikit halus serta gigih berbanding dari golongan syariat. Di dalam Kasfur Asrar, katanya golongan ini masih terkena hukum syirik tersembunyi. Kerana pada ahli tarekat masih ada keinginan memiliki akan sesuatu selain daripada Allah Ta'ala. Mungkin ada segelintir dari kalian ikhwan masih tidak mengerti apa yang terkandung di dalam golongan ‘’Tarekat’’. Justeru sedikit penulis akan ulaskan tentang konsep tarekat. Tarekat secara faham bahasa adalah bermaksud satu "jalanan". Tarekat adalah perlaksanaan daripada sesuatu amalan-amalan zikir yang diperturunkan kepada anak-anak muridnya, atau ahlinya daripada rantaian guru-guru (pengasas sesuatu tarekat) yang bersambung sanadnya kepada Nabi Muhammad saw. Mereka mengamalkan zikir-zikir yang bersanad, amalan tawassul seperti yang dilakukan secara bersendiri di tempat yang sunyi seperti di dalam gua atau sebagainya. Secara jujurnya, pengamal tarekat kemungkinan banyak berisiko serta akan diganggu oleh perkara-perkara yang aneh serta pelik. Atau ada dari segelintir mereka mampu menunjukan sesuatu yang dikatakan sebagai ‘’karamat’’ (perkara yang bercanggah adab) yang melebihi tidak dapat dilakukan oleh orang-orang awam. Seumpama guru-guru mereka boleh berjumpa dengan ruh-ruh orang yang telah mati serta berbual bicara dengan mereka, berjalan mereka di atas air, berterbangan mereka di udara.

Secara jujurnya, tarekat adalah syirik semata-mata (iaitu tarekat tanpa Ma'rifat). Kerana golongan ini tidak mencapai maqam ihsan serta ikhlas yang sebenar jua. Kerana menginginkan hal-hal ‘’karamat’’ yang telah ditunjukan oleh masyaikh mereka, sesuatu yang diluar jangkaan akal orang awam. Buat pengetahuan kalian ikhwan, potensi ahli pengamal tarekat jua sangat berkedudukan bahaya, kerana perbuatan bertarekat mudah diganggu oleh Syaitan yang mahu menyesatkan orang-orang Mu’min. Kemungkinan ada segelintir dari ikhwan akan confius di antara beza orang tarekat dengan orang hakikat. Kerana kebanyakan orang tarekat jua mempunyai ilmu-ilmu orang hakikat. Kerana tahap-tahap perjalanan seseorang salik menuju Tuhan adalah bermula dengan Syariat kepada Tarekat dan berakhir dengan Hakikat. Dari pemerhatian penulis juga, memang perkara-perkara yang melibatkan ‘’Kasyaf’’ mudah bagi golongan penganut-penganut sesuatu Tarekat. Mereka memiliki sesuatu ‘’Kasyaf’’ walaupun mereka tidak sampai kemaqam orang Hakikat sekalipun. Dari kebiasaan yang pernah penulis jumpa, akan terjadi tiga keadaan perjalanan peringkat seseorang untuk sampai kemaqam Hakikat. Yang pertama, seseorang dari syariat tanpa melalui sebarang tarekat terus sampai ke Hakikat. Kedua, seseorang dari Tarekat ke maqam Hakikat tidak melalui syariat. Ketiga, yang mencukupi perjalanan mubtadi, mutawasid dan muntaha. Iaitu dari syariat kepada Tarekat dan sampai ke Hakikat.

Di dalam jemaah hakikat, orang Tarekat banyak menunjukan perlakuan ‘’kasyaf’’ berbanding orang syariat yang bersama orang hakikat. Sebenarnya kekuatan seseorang sebelum menuju Hakikat adalah syariat zahir. Hal ini akan menyumbang kepada hakikat halus iaitu orang hakikat yang lebih teliti serta menjaga syariat zahir lebih lembut serta lendik lagi dari orang yang hanya kuat di sesuatu dari maqam syariat sekalipun. Mungkin hal ini penulis akan memperincikan di dalam tajuk yang lain serta menceritakan kedudukan orang-orang hakikat pada akhir-akhir zaman ini. Daripada apa yang penulis perhatikan, hari ini mungkin jua ramai mahu berbicara tentang ilmu-ilmu orang hakikat, sepertimana yang berlaku di dalam media sosial. Sesetengah dari mereka mengambil ilmu-ilmu seperti Martabat Alam Tujuh yang dibawa oleh Tok Kenali, ataupun Hakikat Insan oleh Haji Ahmad Laksama. Sebelum beredar, elok kita memahami kata-kata pepatah ini:

Orang syariat ibarat orang yang masuk hutan mengambil buluh untuk membuat meriam kabad. Orang Hakikat ibarat orang masuk hutan mengambil buluh buat leman. Letupan meriam kabad kuat mengejutkan ramai penduduk kampung, mereka datang berderu-deru menyaksikan, tapi mereka hanya mendapat hasil bau busuk kabad sahaja. Mahupun orang yang membakar leman tiada bunyi serta senyap, tetapi hasilnya dapat kenikmatan yang nasi leman yang lazat serta enak.
Petua mencari guru adalah guru yang mahu mengajar buaya berenang. Jawab sang buaya; “aku sedia hidup didalam air, aku lebih mahir untuk berenang”. Hakikatnya buaya hanya handal berenang dengan gaya ‘freestyle’ sahaja. Gaya freestyle ini hanya selamat berenang dengan menuruti air yang mudir dari hulu ke hilir iaitu turun kelaut. Sekiranya buaya tetap berenang dengan gaya freestyle dengan melawan arus air, iaitu dari hilir ke hulu naik kebukit, nascaya buaya itu akan mati kelemasan serta air memasuki perutnya. Kerna guru yang sebenar itu mengajar berenang secara Squad lentang.

1 comment:

  1. Assalamualaikum tuan, syukran jazilan atas penerangan.
    alienayna82@gmail.com

    ReplyDelete